Groene tuin

groene tuin klimaatadaptatie regen hittestress

Een groene tuin, fijn voor het klimaat

Een groene tuin is fijn voor mens, dier én het klimaat. Een tuin met vol groen geeft verkoeling tijdens warme dagen. Het vangt regenwater op en voorkomt zo wateroverlast. Meer groen verbetert de luchtkwaliteit. Het is fijn voor vogels, vlinders en andere insecten. En het nodigt uit om naar buiten te gaan. Een groene tuin is goed voor u en het klimaat.
  • Leg zo min mogelijk tegels in de tuin, zodat regenwater de grond in kan zakken
  • Of kies voor waterpasserende verharding zoals poreuze stenen, grind of schelpen
  • Met gras in de tuin zakt regenwater helemaal makkelijk in de bodem
  • Plaats planten en bomen
  • Creëer hoogteverschillen, zodat regenwater van het huis afloopt en de tuin in
  • Vang regenwater op in een regenton
  • Maak uw (schuur)dak groen
  • Heeft u ruimte? Creëer een vijver of wadi om regenwater in op te vangen
  • Heeft u een kleine (voor)tuin? Gebruik de hoogte en creëer dan een geveltuin
  • Ook leuk: plant groente, fruit en kruiden in uw tuin. Goedkoop, vers en smakelijk voedsel!

Handige flyers

Kom naar onze Klimaatkamer voor nog meer tips. De adviseurs geven gratis advies. En hebben handige flyers over:

• Hoe u een regenton plaatst
  • Hoe u een groen dak kunt maken
  • Hoe u hoogteverschillen in de tuin kunt maken
  • Hoe u een heg plant
  • Hoe u een tuin vol vogels, bijen en vlinder creëert

Kijk voor de locatie en openingstijden van de Klimaatkamer hier.

Doe mee aan de tuintegel-inruilactie! Zodat er meer groen en minder tuintegels in Nijkerk komen. Wanneer u tegels uit uw tuin bij ons inlevert, krijgt u hier een waardebon voor, die u bij Zorgkwekerij Harcohof kunt inruilen voor vaste tuinplanten. En daar krijgt u ook nog een zak tuinaarde bij!

Meedoen aan actie

Lees hier hoe u mee kunt doen aan deze actie!

Tuintegel inruilactie Klimaatkamer Duurzaam Nijkerk

Wilt u weten wat u kunt doen? Maak dan een afspraak in uw tuin met onze Regenwateradviseurs. Ze komen graag langs om mee te kijken naar de mogelijkheden om slim om te gaan met regenwater in uw tuin. Hun advies is gratis. Het is een service van de gemeente Nijkerk.

Een afspraak maken kan door te mailen of bellen:

Wilma en Jacqueline

Duurzame Nijkerkers zussen Jacqueline Wilma groene tuin slim met regenwater Hoevelaken

Ze gebruiken geen kraanwater voor de tuin. En bestrating zien ze als een noodzakelijk kwaad. Welkom in de prachtige tuin van de Hoevelakense zussen Jacqueline Kool en Wilma de Lange.

Wim en Johanna

Tuin vergoenen tegels eruit duurzaam Nijkerk Nijkerkerveen Van Duinkerken

Ze zijn dol op planten in huis. En buiten hadden ze ook al veel potten. Maar die hebben Wim en Johanna van Duinkerken grotendeels vervangen voor vaste planten. “We hebben tegels eruit gehaald en daar een plantenbak voor in de plaats gemaakt.

Silvy

Silvy Duurzame Nijkerker groene tuin tegels inheemse planten

De vogels kwetteren je al tegemoet als je de tuin van Silvy van Dooren inloopt. Wat niet zo gek is, want ze kunnen hier volop eten vinden en veilig hun nesten bouwen. Overal zijn bessen, nootjes, zaden, insecten en sappige wormen te vinden.

Gert-Jan

Testimonial regenton Gert-Jan klimaatadaptatie regenwater groene tuin duurzaam Nijkerk

Drie regentonnen heeft hij! En dat heeft Gert-Jan van Laar ook wel nodig, want de planten en bloemen in zijn moestuin groeien dit jaar erg goed en hebben regelmatig water nodig. “En regenwater is perfect voor de tuin. Het is schoon, kost niks en komt letterlijk uit de lucht vallen. Je hoeft het alleen maar op te vangen.”

Het klimaat verandert. Aan de ene kant hebben we steeds vaker te maken met stevige regenbuien die wateroverlast geven doordat het riool overstroomt. Aan de andere kant hebben we tijdens warme, droge perioden een tekort aan water. En gebruiken we drinkwater om de tuin te sproeien. Dat kan anders. Wateroverlast kunnen we voor een deel voorkomen en het water zelf kunnen we opvangen en benutten.

Of zorg dat regenwater de grond in kan zakken

Regenwater is schoon water. Wanneer het de bodem in kan zakken, vult het ‘t grondwater aan. En grondwater hebben we hard nodig voor ons drinkwater, landbouw en de natuur.

Bestrating zoals tuintegels belemmeren dat. Regenwater stroomt dan vaak alsnog het riool in via putten op straat. Zonde. Zorg voor lekker veel gras en planten in de tuin. Of voor bestrating waar het water wel doorheen kan.

Duurzaam insecten klimaat groene tuinInsecten hebben een onmisbare functie in het ecosysteem. Ze dienen niet alleen als voedsel voor andere dieren, maar ze zorgen ook voor de bestuiving van gewassen. Daarnaast verwerken ze organisch materiaal en zorgen zo voor een gezonde bodem, zodat planten en bomen kunnen groeien.

Insecten zijn dus een belangrijk onderdeel van de biodiversiteit. En die willen we in stand houden, want dankzij biodiversiteit hebben we zuurstof, schoon water, voedsel en grondstoffen.

Bestrating houdt warmte langere tijd vast en zorgt voor een hogere temperatuur in de tuin. Vooral tijdens warme, tropische dagen is het fijn om juist wat verkoeling te vinden. Dus hoe minder tegels, hoe minder warm. Bovendien geven planten, hagen en bomen schaduw en verdampen ze vocht. Daarmee brengen ze extra verkoeling in de tuin.

Groen dak

Dat maakt ook een groen dak (sedumdak) interessant. Wist u dat een groen dak tijdens zeer warme dagen tientalen graden minder warm wordt dan bitumen dakdekking? Bovendien helpt een groen dak wateroverlast voorkomen. Overweegt u een groen dak? U kunt hier subsidie voor krijgen.