Tips om het huis (energiezuinig) koel te houden

Zonnewering hittestress tips huis koel houden duurzaam Nijkerk

Zo kom je warme dagen makkelijker door

Door de klimaatverandering hebben we ’s zomers steeds vaker te maken met warme of zelfs tropische dagen. Wil je toch een beetje prettig door zo’n dag heenkomen? Hou je huis koel en je tuin fris.

Tip: Zorg voor minder stenen

Stenen zijn net oventjes. Ze warmen op door de zon en houden die warmte lang vast. Zeker na een zonnige dag blijven stenen nog lang nagloeien. Zelfs als de zon al weg is en de temperatuur van de lucht daalt. Gras en planten geven juist verkoeling, doordat die vocht bevatten. Een deel van de stenen vervangen voor groen maakt de tuin, en de dus de omgeving van je huis, koeler.

Tip: Maak een groene buitenmuur

Wanneer je planten voor de muur zet, of zelfs langs de muur omhoog laat groeien, voorkom je dat de stenen van de muur opwarmen en ’s avonds warmte blijven afgeven. Planten bevatten namelijk water. Bij warm weer verdampen ze dat om zelf koel te blijven. En daarmee maken ze ook hun omgeving koeler.

Geveltuin groene tuin Nijkerk

Tip: Creëer schaduw

In de schaduw is het altijd minder warm. Dus met een parasol, door een schaduwdoek op te hangen of door een pergola neer te zetten, creëer je een fijn plekje uit de zon. En wanneer je klimplanten over de pergola heen laat groeien, heb je helemaal een lekker koele plek.

Tip: Plant een boom

Maar wat – naast schaduw – de meeste verkoeling geeft is een boom. Dat komt doordat die water verdampt. Onder een boom is het soms wel 10 graden koeler! Een boom is de meest duurzame en natuurvriendelijke vorm van verkoeling.

Tip: Maak het dak groen

Daken vangen vol de zon op. Wist je dat de temperatuur van een donker betumen dak tijdens een zonnige dag kan oplopen tot boven de 70 °C? En die warmte is het dak niet zomaar kwijt. Wanneer je plantjes op het dak legt (een groen dak), dan scheelt dat tientallen graden. Een sedumdak wordt hooguit 35-40 °C. Bovendien zetten de plantjes CO₂ om in zuurstof. Ook fijn!

Tip: Hou deuren en ramen dicht

Hou de warmte buiten. Dus doe de buitendeuren en de ramen dicht, zodat de warme buitenlucht niet naar binnen komt. En het in huis koel blijft.

Tip: Buiten afgekoeld? Ramen open

Is het buiten afgekoeld en is de temperatuur lager geworden dan in huis? Zet dan juist de ramen tegen elkaar open, zodat het lekker kan doorwaaien en de koelte naar binnen stroomt.

Tip: Hou zonlicht door het raam tegen

Zonlicht op het raam geeft warmte. Tijdens hele warme, zonnige dagen kan dat vervelend zijn. Het helpt om de zon te blokkeren. Bijvoorbeeld door het (rol)gordijn dicht te doen. Wat nog beter werkt is zorgen dat de zonnestralen niet bij het raam terecht komen. Dat kan met een zonnescherm of met een (rol)luik.

Tip: Isoleer het huis

Isolatie houdt in de winter de warmte binnen, maar in de zomer de warmte juist buiten. Het isolatiemateriaal vertraagt de stroming van warmte enorm. Wanneer een huis is geïsoleerd, duurt het dus veel langer voordat de binnen- en buitentemperatuur gelijk worden.

Tip: Liever geen airco

Wanneer een airco energie gebruikt om lucht af te koelen, komt er aan de andere kant van het apparaat warmte vrij. Vandaar dat een airco vaak een buitenunit heeft. Het grootste nadeel van een airco is dat hij behoorlijk wat stroom verbruikt. Een week de airco aan hebben staat gelijk aan een jaar lang de koelkast gebruiken.

Een ventilator is daarom raadzamer. Die is een stuk zuiniger in gebruik. En lifehack: zet een fles bevroren water voor de ventilator. Dan blaast hij koude lucht! Lees hier meer info over airco’s en ventilatoren.

Tip: Koel koken

Maak tijdens warme dagen geen ovenmaaltijd of iets dat lang op het vuur moet staan. Dat warmt de keuken alleen maar verder op.

Tip: Zet apparaten uit

Tijdens een tropische dag wil je geen extra warmte in huis. Maar elektrische apparaten geven warmte af. Zelfs in de stand-by stand. Zet daarom zoveel mogelijk apparaten die je op dat moment niet gebruikt uit. Zoals je tv, stereoset, koffiezetapparaat, de waterkoker, andere keukenapparaten, de (spel)computer, printer. Dat scheelt trouwens ook op de energierekening.