Beleid energie besparen

Beleid energie besparen duurzame maatregelen isolatie isoleren

Minder energie nodig hebben

Energie die niet wordt gebruikt, hoeven we niet op te wekken. En hoe minder energie we verbruiken, hoe lager de CO₂-uitstoot. Besparen op energie is erg zinvol. Maar gaat niet van de ene op de andere dag. Omdat we als gemeente in 2050 energieneutraal willen en moeten zijn, is er beleid opgesteld met daarin een stappenplan over hoe we als gemeente inzetten op energie besparen.

Welke eerste stappen we als gemeente Nijkerk tussen nu en 2023 al nemen, staat omschreven in het Uitvoeringsprogramma Nijkerk Energieneutraal 2020-2023.

Samen energie besparen

Nijkerk heeft zo’n 17.000 huishoudens, die samen meer dan 960 TeraJoule, ofwel bijna 265 GWh, aan energie per jaar verbruiken. Er valt er veel winst te behalen op deze hoeveelheid, als we het samen doen.

Zelf doen

U kunt uw woning energiezuiniger maken met verschillende energiebesparende maatregelen. Bijvoorbeeld door het dak, de muren, de vloer en/of de ramen van de eigen woning te isoleren. Door zonnepanelen te plaatsen op het eigen dak of op andermans dak via een collectief duurzaamheidsproject. En ook met kleinere, goedkope bespaarmaatregelen in de woning (en in gewoonten) kan het energieverbruik van een huishouden flink naar beneden. Door minder energie te verbruiken als huishouden verlaagt u niet alleen de uitstoot van CO₂, maar ook de energierekening.

Vlogs met tips

Bekijk hier de superhandige vlogs Energie besparen doe je zo!→

Gemeente helpt mee

De gemeente helpt de inwoners van Nijkerk graag bij het nemen van duurzame maatregelen. Onder meer met de gratis service van het Energieloket , met de Toekomstbestendig Wonen Lening en met verschillende subsidies

Huurwoningen zijn veelal eigendom van woningcorporaties. De gemeente overlegt en maakt prestatieafspraken met de corporaties over hoe en wanneer huurwoningen verduurzaamd kunnen worden. Wilt u als huurder zelf actie ondernemen om te besparen op energie, dan kunt u voor advies op maat terecht bij het Energieloket. U kunt uw vragen stellen aan Henk Eilander of een afspraak maken voor een bezoek van één van onze Energiecoaches bij u thuis.

Snelle tips

We hebben een heleboel tips voor u op een rij gezet over hoe u op simpele wijze energie kunt besparen in huis. Bekijk hier deze snelle tips om minder energie te gebruiken.

Vlogs

Of bekijk onze 10 vlogs Energie besparen doe je zo! Met  onder andere uitleg hoe je tochtstrips plakt, een deurdranger plaatst zodat de deur vanzelf dichtgaat,  hoe je radiatorfolie achter de verwarming plakt of hoe je een waterbespaarder op de douchekop zet.

Bij het bouwen van nieuwbouwwoningen eist de gemeente dat deze zoveel als mogelijk energieneutraal worden opgeleverd. De landelijke overheid eist sinds 2018 dat alle nieuwbouwplannen BENG en aardgasvrij zijn. BENG betekent Bijna Energie Neutraal Gebouw.

Lees hier meer over dit overheidsbeleid bij nieuwbouw.

Verduurzamen als onderneming betaalt zich vaak terug in de besparing van energie en de kosten daarvan. Zelf energie opwekken kan zelfs een extra inkomstenstroom genereren.

Lees hier meer informatie die interessant is over het verduurzamen als ondernemer

De gemeente stelt ook eisen aan het eigen gemeentelijk vastgoed. De gemeente streeft ernaar dat de grootgebruikers zoals het stadhuis, gemeentewerk De Flier en de twee brandweerkazernes in 2022 gemiddeld energielabel B hebben. Ander gemeentelijk vastgoed mag in 2023 maximaal label C hebben. Het nieuwe stadhuis, waar de gemeente vanaf 2024 zetelt, wordt energielabel A.

Met zo’n 30% van alle energie die wordt gebruikt in Nijkerk is mobiliteit de grootste energieverbruiker. Daar valt dus veel te besparen. Dat kan op verschillende manieren. Als gemeente moedigen we duurzaam woon-werkverkeer aan, zoals thuiswerken, openbaar vervoer en (elektrisch) fietsen. En we willen het gebruik van elektrisch rijden stimuleren, omdat daarbij geen fossiele brandstof wordt gebruikt.

Lees hier meer over duurzame mobiliteit in Nijkerk.

Het Energieloket helpt inwoners door gratis advies en antwoord te geven op vragen over energie besparen, duurzaam (ver)bouwen en en door te attenderen op mogelijke subsidies en regelingen daarvoor. Het Energieloket is een gratis service van de gemeente Nijkerk voor alle inwoners en is bereikbaar via henk@energieloket-nijkerk.nl en op 06 – 12 02 39 68.