Muurisolatie / gevelisolatie

Muurisolatie gevelisolatie energie besparen duurzaam Nijkerk

Geen kou meer via de buitenmuur

Bij gevelisolatie isoleert u de buitenmuur (of binnenmuur) van uw huis. Zo komt er geen kou of warmte meer via de muur naar binnen.

Er zijn 3 manieren om de gevel te isoleren:

Spouwmuurisolatie

Spouwmuurisolatie is de goedkoopste manier van de gevel isoleren. Hierbij vult u de ruimte tussen de buitenmuur en de binnenmuur met isolatiemateriaal. Lees hier meer over spouwmuurisolatie.

Buitenmuurisolatie

Buitenmuurisolatie kunt u doen wanneer u geen spouwmuur heeft of wanneer u de spouwmuurisolatie wilt verbeteren. U bouwt een laag over de buitenmuur heen. Lees hier meer over buitenmuurisolatie.

Binnengevelisolatie

Wanneer uw huis geen spouwmuur heeft en/of wanneer u het uiterlijk aan de buitenkant niet mag veranderen (bijvoorbeeld omdat uw huis een monument is of vanwege het ‘stadsgezicht’), dan is binnengevelisolatie nog een optie. Lees hier meer over binnengevelisolatie.

• Minder kou in huis
  • Minder tot geen tocht
  • Lagere energierekening
  • Lagere CO2-uitstoot

Gevelisolatie zorgt ervoor dat uw woning gelijkmatiger warm is. Het huis houdt haar warmte beter vast en de muren geven minder kou af. Daardoor slaat de verwarming minder vaak en dat betekent een lager gasverbruik en minder CO₂ uitstoot. Naast het comfort in huis levert gevelisolatie dus ook winst voor het milieu op.

ISDE-subsidie

Wanneer u uw gevel isoleert, kunt u een deel van de kosten terugvragen via de ISDE-subsidie. Oftewel de investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing.

15% bij één maatregel

Neemt u één isolatiemaatregel? U krijgt dan 15% van de kosten terug. Wel even opletten: het aanvragen van de subsidie voor slechts één maatregel kan pas vanaf 2023. Maar geldt met terugwerkende kracht voor maatregelen die u sinds april 2022 heeft genomen.

Tot voor kort moest u voor het aanvragen van de ISDE-subsidie minimaal twee maatregelen nemen, om uw huis te verduurzamen (waarvan minimaal één isolatie-maatregel). Maar sinds april ’22 kan het ook wanneer u één maatregel neemt!

30% bij twee of meer maatregelen

Combineert u een isolatiemaatregel met een tweede isolatiemaatregel of een investering in een warmtepomp, zonneboiler of warmtenetaansluiting? Dan krijgt u tot 30% van de totale kosten als subsidie terug. Het loont nu dus al de moeite om te checken wat u nog kunt doen en of u kiest voor één of meerdere verbeteringen aan uw huis.

Andere subsidies

Er bestaan trouwens nog meer subsidies om u op weg te helpen met verduurzamen. Lees hier meer.

Heeft u behoefte aan een specifiek advies over wat er kan in uw huis wat betreft gevelisolatie? Via ons Energieloket kunt u een afspraak maken met een adviseur.

U kunt hiervoor contact opnemen door te mailen naar energieloket@nijkerk.eu of te bellen naar 033 – 247 22 22.

Verschillende vogels (zoals de mus en gierzwaluw) en vleermuissoorten nestelen graag in muren van huizen. Bij het isoleren van de muur raken zij hun plekje kwijt. Daar zijn gelukkig wel oplossingen voor. Lees hier wat u kunt doen om te checken of er dieren de muur gebruiken voor wonen en broeden en wat u kunt doen als u toch uw muur wilt isoleren: