Duurzaam verbouwen

Duurzaam verbouwen duurzame maatregelen huis woning

Verbouwen? Doe het duurzaam

Gaat u verbouwen? Doe dat dan met het oog op de toekomst, en dus duurzaam. Een toekomst waarin u zo min mogelijk energie verbruikt en (nauwelijks tot) geen fossiele grondstoffen nodig heeft om uw huis te verwarmen of te koelen. Uw huis verduurzamen door slim te verbouwen noemen we ook wel energetisch renoveren.

Een logisch moment om te verduurzamen

Duurzaam verbouwen hoeft niet in één keer, maar kan in stappen en verspreid over jaren. Zijn de kozijnen aan vervanging toe? Zet er meteen voor HR+++ glas in. Wilt u een nieuwe vloer? Isoleer dan de grond en kies voor vloerverwarming. Nieuwe keuken? Mooi moment om over te stappen op elektrisch koken. Is de badkamer toe aan een update? Kijk dan ook naar goede isolatie en ventilatie, een waterbesparende douche en misschien zelfs een douche met een systeem dat warmte terugwint.

Dit stappenplan helpt u in zo’n 5 stappen logisch op weg bij (duurzaam) verbouwen:

Stap 1: Isoleer uw huis

Stap één is isolatie. Dat levert u direct meer comfort en een lager energieverbruik op. Wanneer u geen warmte verliest via muren, ramen, vloer of dak heeft u minder energie nodig om uw huis warm te stoken.

Overweegt u zonnepanelen of een warmtepomp te plaatsen? Zorg dan eerst dat uw huis goed is geïsoleerd, anders lekt uw energie of warmte alsnog weg. Daarom is ook hier stap één: isoleren. Ook isoleren kan stap voor stap. Lees hier meer over isoleren.

Stap 2: Ventileer uw huis

Ventilatie is belangrijk. Verse lucht voor een gezond binnenklimaat in uw huis. Maar u wilt natuurlijk niet teveel energie verliezen via de ingang van deze frisse lucht. Gelukkig bestaan er meerdere slimme manieren om te ventileren.

Stap 3: Check de radiatoren

Gaat u de cv-ketel vervangen zodat u geen aardgas meer nodig heeft? Check dan of uw radiotoren geschikt zijn voor andere vormen van verwarming (bijvoorbeeld met een warmtepomp of via een waternet).

Stap 4: Stap over op elektrisch koken

Is uw fornuis of de hele keuken aan vervanging toe, stap dan over op elektrisch koken op inductie. Het is makkelijk, veilig en schoon. En bovendien heeft u niet meer de fossiele brandstof aardgas nodig om te koken.

Stap 5: Vervang uw cv-ketel door duurzame verwarming

Welke verwarming bij uw huis past, ligt aan uw wijk. Anders gezegd: heeft of krijgt uw wijk een warmtenet, dan kunt u uw huis daarmee verwarmen. En anders is op dit moment een warmtepomp een optie.

Subsidies en regelingen

Er zijn verschillende subsidies waar u gebruik van kunt maken wanneer u uw woning verduurzaamd. Lees hier meer over die subsidies en financiële regelingen, die u op weg helpen bij het nemen van duurzame maatregelen.

Toekomstbestendig Wonen Lening Nijkerk

Heeft u nog niet voldoende budget om uw huis te verduurzamen? Dan kunt u gebruik maken van de Toekomstbestendig Wonen Lening van de gemeente. U leent dan betrouwbaar, boetevrij en tegen een zeer lage rente geld van de gemeente Nijkerk. U mag de lening gebruiken voor het nemen van maatregelen waardoor u energie bespaart of zelf opwekt.

Lees hier hoe u Toekomstbestendig Wonen Lening kunt aanvragen.

Toekomstbestendig Wonen Lening

Heeft u behoefte aan persoonlijk advies? Dan kunt u contact opnemen met ons Energieloket voor gratis advies over duurzaam verbouwen.

U kunt bellen, e-mailen en/of een afspraak bij u thuis maken met één van onze energie-ambassadeurs door contact op te nemen met Henk Eilander van het Energieloket via:

E-mail: henk@energieloket-nijkerk.nl
Telefoon: 06 – 12 02 39 68

Wanneer u een huis heeft waarbij u weinig energie nodig heeft om het te verwarmen en om mee te koken, en u de de energie die u wel gebruikt zelf duurzaam opwekt, dan woont u energieneutraal huis.

In zo’n milieuvriendelijke en comfortabele woningen tocht het niet, is het gelijkmatig warm, voelen de vloeren niet koud aan en is er steeds aanvoer van verse lucht.

Lees hier meer over hoe u uw woning kunt verbouwen tot een energieneutrale woning.

Er zijn tal van duurzame maatregelen die u kunt nemen, die zowel fijn zijn voor u als voor het klimaat. Zoals:

Is uw cv-ketel aan vervanging toe? De huidige generatie nieuwe hr-ketels zijn toekomstbestendig , doordat ze te combineren zijn met een warmtepomp. Prima dus om deze tussenfase mee te overbruggen.