Afval scheiden: klein chemisch afval (KCA)

KCA klein chemisch afval scheiden Nijkerk

Wat is wel en geen KCA?

KCA betekent klein chemisch afval. Het is een verzamelnaam voor allerlei soorten gevaarlijk afval. In KCA zitten stoffen die schadelijk kunnen zijn voor het milieu en gevaarlijk kunnen zijn voor vuilophalers. Lever KCA daarom altijd gescheiden in.

Dit is KCA:

• Accu
  • Batterijen
  • Spaarlampen, tl-buizen
  • Bestrijdingsmiddelen
  • Gootsteenontstopper
  • Lampenolie en petroleum
  • Verf, lak, beits
  • Verfproducten (zoals terpentine, afbijtmiddel, verfverdunner, kwastreiniger)
  • Producten met kwik (zoals thermometers)
  • Benzine en motorolie
  • Fotografiemiddelen zoals fixeermiddel, zoutzuur, etsvloeistof en foto-ontwikkelaar
  • Medicijnen

Dit mag niet in de GFT-bak – en waar hoort het wel

• Lege fles ammonia of spiritus – PMD
  • Lege fles bleekwater, ontsmettingsmiddel – PMD
  • (Verpakking) vlekverwijderaar – PMD
  • Koper- of zilverpoets – restafval
  • Snelontkalker – PMD
  • Lege spuitbus – restafval
  • Lege verfblikken – restafval
  • Verfkwasten – restafval
  • Lege fles terpetine – PMD
  • CD of diskette – restafval
  • Videobanden – restafval
  • Cassettebandjes – restafval
  • Make up – restafval
  • (Leeg) flesje nagellak – glasbak
  • Nagellakremover – restafval
  • Foto’s, dia’s – restafval
  • Negatieven van foto’s – restafval
  • Halogeenlamp – restafval
  • Armatuur van een lamp – restafval, milieustraat of kringloop
  • Balpennen en viltstiften – restafval

Twijfelt u of iets wel of niet bij het GFT kan? Check het dan via de Afvalscheidingswijzer.

Inleveren KCA

Omdat er gevaarlijke stoffen bij kunnen zitten, hebben we een paar regels voor het inleveren van KCA:

• We kunnen maar een beperkte hoeveelheid KCA opslaan op de milieustraat. Daarom mag u niet teveel in één keer inleveren
  • De maximale inhoud van de verpakking mag 5 liter zijn
  • Behalve bij latex: daarvan mag u 10 liter in één keer inleveren
  • Verpakkingen moeten goed zijn afgesloten

Grote hoeveelheid KCA?

Heeft u grote hoeveelheden klein chemisch afval? Dan is het handig om ons vooraf te bellen op 033 – 245 99 04. Dan kunnen we een afspraak met u maken en zo rekening houden met de opslagcapaciteit.

• Klein chemisch afval (kca) kun je inleveren bij de milieustraat
  • Batterijen, spaarlampen en tl-buizen kun je ook inleveren bij speciale inzamelbakken bij winkels en bouwmarkten
  • Medicijnen en injectienaalden kun je ook inleveren bij de apotheek waar je ze gehaald hebt.

Adres milieustraat: Blekkerserf 4, Nijkerk

Een paar keer per jaar kunt u uw klein chemisch afval ook inleveren bij de ‘chemiekar’. Kijk hier wanneer de chemiekar bij u in de buurt is.

Chemiekar KCA inleveren Nijkerk

Een deel kan opnieuw worden gebruikt. Van het zink uit batterijen worden bijvoorbeeld dakgoten gemaakt. Het staal van batterijen en verfblikken wordt gebruikt voor spijkers en staaldraad. Cadmium komt weer terug in nieuwe batterijen. Van het glas van tl-lampen en spaarlampen kunnen bijvoorbeeld nieuwe lampen worden gemaakt. Het waardevolle zilver uit foto-ontwikkelaar en -fixeer is weer bruikbaar. En olie wordt gebruikt als brandstof.

Speciale verbrandingsovens

KCA dat niet meer bruikbaar is, gaat naar speciale verbrandingsovens. Bij een zeer hoge temperatuur worden de schadelijke stoffen vernietigd en reinigingsinstallaties zuiveren de afvalgassen die daarbij vrijkomen. KCA dat niet kan worden gerecycled of verbrand, wordt veilig opgeslagen.