Duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit Nijkerk vervoer verkeer groen duurzaam

Groener van A naar B

Vervoer is onmisbaar, maar het veroorzaakt wel zo’n 20% van de CO₂-uitstoot. Daarom onderzoeken we als gemeente hoe we op een duurzame manier mobiel en bereikbaar kunnen blijven. Hoe we duurzame mobiliteit willen aanpakken, omschrijven we in de Mobiliteitsvisie die in het eerste kwartaal van 2021 bekend wordt.

Duurzame mobiliteit in Nijkerk

Duurzame mobiliteit elketrische auto opladenNijkerk wil een mooie, leefbare en goed ontsloten gemeente zijn waarbij mobiliteit de schakel is tussen wonen, werken en vrije tijd. Daarbij kijken we onder meer naar wat we als gemeente moeten doen om ervoor te zorgen dat u als inwoner zich gemakkelijk, veilig en op een duurzame manier kunt verplaatsen. Bijvoorbeeld door fietsverbindingen te verbeteren, laadpalen te plaatsen en met goed aangesloten openbaar vervoer.

Elektrisch rijden heeft een aantal voordelen die fijn zijn voor het klimaat en de omgeving.

• Doordat een elektrische auto geen uitlaatgassen uitstoot blijft de lucht schoner
  • Een elektrische auto is duurzamer, helemaal wanneer hij oplaadt met groene stroom
  • Een elektrische auto is veel stiller dan een benzine- of dieselauto

Groen gas is de duurzame variant van aardgas. Het wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot het dezelfde kwaliteit als aardgas heeft. Groengas wordt schoon geproduceerd en is hernieuwbaar. U kunt hier meer lezen over de voordelen van rijden op groengas en waar de tanklocaties zich bevinden.

• Opladen met stroom is bijna altijd goedkoper dan benzine of diesel tanken
  • De verbruikskosten en kosten voor het onderhoud zijn lager dan bij een benzine- of dieselauto
  • Tot 2025 hoeft u geen motorrijtuigenbelasting en geen aanschafbelasting te betalen over een elektrische auto
  • Elektrisch rijden is schoner, stiller en duurzamer

Klik op deze link om een openbare laadpaal aan te vragen.

Voorwaarden bij aanvraag laadpaal

U kunt een oplaadpaal voor in uw buurt aanvragen onder de volgende voorwaarden:

• U heeft geen mogelijkheid om een laadpunt op uw eigen terrein te plaatsen
  • Vanaf uw woonadres staat er binnen een loopafstand van 250 meter geen openbare laadpaal
  • U woont in Nijkerk of u bent aantoonbaar minimaal 20 uur per week werkzaam op de locatie in Nijkerk waarvoor u een aanvraag doet

Goed om te weten:

Een openbare oplaadplek is een tijdelijke parkeerplek, alleen bedoeld om uw elektrische auto op te laden. Is uw auto opgeladen, dan moet u uw auto ergens anders parkeren, zodat een andere auto-eigenaar het oplaadpunt kan gebruiken.

Openbare oplaadpunten laadpaal Nijkerk elektrische autoNijkerk kent al een flink aantal laadpalen waar in principe iedereen met een elektrische auto gebruik van mag maken. Kijk hier waar deze openbare oplaadpunten zich in Nijkerk bevinden.