Zonnepanelen op andermans dak

Zonnepanelen op andermans dak duurzame energie opwekken

Geen eigen dak? Zonnepanelen op ander dak!

Wanneer u geen zonnepanelen op uw eigen dak kunt of wilt plaatsen, zijn er gelukkig andere mogelijkheden. U kunt  eigenaar worden van zonnepanelen op een ander dak. Bijvoorbeeld van een school, kerk of kantoor. Door deel te nemen aan een collectief project kunt u, op andermans dak, toch zelf energie opwekken en meedelen in de winst.

In Nijkerk bestaat het project Zon op Nijkerk. Dankzij dit burgerinitiatief kunt u samen met buurtgenoten investeren in zonnepanelen op het dak van een ander. Dus zelfs wanneer uw dak niet geschikt is voor zonnepanelen, kunt u toch energie duurzaam opwekken met de zon als natuurlijke, schone en krachtige bron.

Vanaf één zonnepaneel bent u lid

Doet u mee? Dan wordt u lid van een lokale coöperatie. De stroom die u gezamenlijk opwekt, wordt verkocht aan een energiebedrijf en u deelt samen de opbrengst. U kunt al lid worden vanaf één zonnepaneel. En meer mag natuurlijk ook. Kijk voor meer info op Zon op Nijkerk.

Doet u mee met een project in uw eigen buurt, dan is er nog een extra voordeel. U mag niet alleen de opgewekte stroom van uw energierekening aftrekken, maar ook de belasting die u over elektriciteit betaalt. Dit is de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE).

Voorwaarde is dat u met de anderen een coöperatie of Vereniging van Eigenaren vormt. Er is een maximum aan de stroom die u mag verrekenen. Lees meer over de regeling op Hieropgewekt.nl.

U kunt voor een duurzaam project zoals Zon op Nijkerk de Toekomstbestendig Wonen Lening inzetten om uw deelname te financieren.