Netverzwaring in Nijkerk

Netverzwaring Nijkerk netcongesties stroomnet

Zo voorkomen we heel wat stroomstoringen

We maken steeds meer gebruik van het elektriciteitsnetwerk. We gebruiken stroom om ons huis te verlichten en te verwarmen. Om te koken, te werken, elektrische apparaten te gebruiken en op te laden. We gebruiken stroom voor elektrische auto’s en fietsen. En we leveren stroom, dankzij zonnepanelen.

Aanpassen elektriciteitsnet

Daar zijn wel wat aanpassingen voor nodig. Want doordat we een stuk meer van ons elektriciteitsnetwerk vragen dan vroeger, wordt de kans op stroomstoringen groter. Daarom zijn we in Nijkerk begonnen met het verzwaren van het net. Zodat ieder huis stroom kan blijven krijgen én kan blijven leveren.

Kabels en elektriciteitshuisjes

Om ervoor te zorgen dat alle huizen voldoende stroom krijgen én kunnen leveren, is Liander bezig met nieuwe en meer kabels trekken, meer en grotere elektriciteitshuisjes bouwen en zorgen voor nieuwe elektrische aansluitingen.

Elektriciteitshuisje

Vroeger konden we met één elektriciteitshuisje heel veel huizen voorzien van genoeg stroom, omdat we nog niet zoveel nodig hadden. Omdat we nu veel meer elektriciteit gebruiken, werkt het oude systeem niet meer voldoende. Zeker op de moment dat er veel stroom tegelijkertijd wordt gevraagd (in de ochtend en avond, wanneer de meeste mensen thuis en wakker zijn), kan één elektriciteitshuisje al bijna niet meer genoeg leveren. Daarom komen er meer elektriciteitshuisjes en grotere.

Netverzwaring elektriciteitstnet Nijkerk

Dat is nodig, zodat er genoeg ruimte op de kabels is om voor als huishouden veel stroom te gebruiken en om stroom terug te leveren aan het net. Bovendien komen er ook steeds nieuwe huizen en bedrijven bij, die ook stroom nodig hebben. Alle reden dus om het elektriciteitsnet een flinke upgrade te geven.

Duurzame stroom

Stroom die duurzaam is opgewekt met wind of zon is een hele goede vervanging van fossiele brandstoffen zoals aardgas en olie. Want die zijn schadelijk voor de natuur en het klimaat. Daar zetten we dus vol op in.

In Nijkerk pakt Liander eerst de buurt Campenbuurt/Bruins Slotlaan aan. Wilt u daar meer over weten?  U kunt hier meer lezen over deze buurtaanpak.

Ruimte

In de gebouwde omgeving (de ruimte waar wij als mensen wonen, werken, reizen) is zowel boven de grond als onder de grond weinig ruimte vrij. Boven de grond staan huizen, gebouwen, liggen wegen, fietspaden, parken enzovoorts. En onder de grond liggen rioolbuizen, kabels en waterleidingen. Het is dus behoorlijk zoeken naar goede plekken om al die elektriciteitshuisjes te plaatsen.

Voorwaarden waar locatie aan moet voldoen
  • De locatie niet mag niet te ver weg van de huizen en gebouwen zijn
  • De locatie moet zowel boven als onder de grond vrij te zijn van obstakels
  • Het elektriciteitshuisje moet veilig en bereikbaar zijn voor  de monteurs
  • Een monteur moet ieder moment van de dag, altijd, direct en ongehinderd bij het huisje kunnen komen vanaf de openbare weg
  • Er moet voldoende ruimte rond het elektriciteitshuisje zijn om veilig te kunnen werken
  • De plek moet bereikbaar zijn met een vrachtwagen of kraan. Dit is nodig bij het plaatsen, bij onderhoud en bij werkzaamheden.
Zo wordt keuze gemaakt door de gemeente en Liander
  • Liander brengt in kaart waar er stroom nodig is
  • En hoeveel stroom daar nodig is
  • Zo kan Liander bepalen welke elektriciteitshuisjes vernieuwd moeten worden.
  • En in welke gebieden nieuwe huisjes moeten komen.
  • Binnen zo’n gebied zoeken de gemeente en Liander naar de meest geschikte locatie voor het elektriciteitshuisje.
  • Is er geen geschikte openbare grond aanwezig? Dan gaat Liander in gesprek met particuliere grondeigenaren binnen het zoekgebied

​Een elektriciteitshuisje is een belangrijk onderdeel van ons stroomnet. Zie het als ‘de stoppenkast’ van uw buurt. In het huisje wordt de energie – die met hoge spanning binnenkomt – geschikt gemaakt om in huis te gebruiken. Via kabels onder de grond gaat de stroom van het huisje naar uw meterkast.

Waarom zijn er steeds meer huisjes nodig?

Ons stroomverbruik groeit door dat we steeds meer elektrische apparaten gebruiken, elektrisch koken, auto’s opladen en door het verwarmen van huizen. Ook het terugleveren van energie van uw zonnepanelen gaat via elektriciteitshuisjes.

De belangrijkste criteria bij het bepalen van het aantal huisjes zijn:

Eén station kan maximaal 200 woningen voorzien van stroom.
Om te garanderen dat alle woningen in uw buurt voldoende kwaliteit netspanning hebben, mag er een maximale afstand van 200 meter tussen de woningen en het elektriciteitshuisje zitten.