Gratis bloemzaad bij Klimaatkamer

Gratis bloemzaad Klimaatkamer Phacelia tanacetifolia bloemzaadjes

Goed voor de biodiversiteit in Nijkerk

Wanneer u op bezoek komt bij onze Klimaatkamer krijgt u gratis een zakje bloemzaadjes mee. Inheems en biologisch gekweekt.

Thuis in ons klimaat

Uit de zaadjes komt de bloem Phacelia tanacetifolia. Ook wel bekend onder de naam bijenbrood, bijenvoer of bijenvriend. Deze bloemen horen oorspronkelijk thuis in het Nederlandse landschap en zullen daardoor makkelijk groeien. Bovendien dienen ze als voedsel, schuilplek en broedkamer voor tal van insecten. En daar zijn ook kleine dieren en de vogels blij mee. Zo dragen de zaadjes bij aan de balans van de biodiversiteit in Nijkerk.

Stappenplan

• Maak de grond een beetje los
  • Zit er onkruid in de grond? Haal dat dan eerst weg
  • Zaai de zaadjes op een diepte die (ongeveer) 2 keer het formaat van het zaadje is
  • Geef ze wat water (let op: geen straal water, want daarmee spoel je de zaadjes weg)

Extra tips

• Kies een goeie plek: zaad ontkiemt door een combinatie van zuurstof, vocht en warmte
  • Zaai de inhoud van het zakje niet in één keer. Maar verdeel het over een aantal weken Zo krijg je een langere bloeiperiode
  • Markeer het gebied dat je hebt ingezaaid, zodat je precies weet waar je hebt gezaaid
  • Vogels vinden zaden erg lekker en kunnen ze opeten

De Klimaatkamer is ons pop-up-loket waar u als inwoner van Nijkerk gratis advies kunt krijgen over het verduurzamen van uw huis en tuin.

Advies om de hoek

Eens in de zoveel tijd verhuist de Klimaatkamer. Zodat het loket telkens weer ergens anders dichtbij is voor inwoners van de gemeente.

Kijk hier voor de openingstijden van de Klimaatkamer.

Afspraak maken niet nodig

U kunt gewoon langskomen bij de Klimaatkamer. Een afspraak maken is niet nodig.