Afval scheiden: luiers

Afval scheiden luiers luiercontainer incontinentiemateriaal recyclen duurzaam Nijkerk

Speciale luiercontainers

In Nijkerk staan op diverse plekken speciale luierbakken. Daarin kunt u dit kwijt:

• Luiers voor kleine kinderen (wegwerpluiers)
  • Incontinentiemateriaal

Nijkerk

• Kinderopvang Bzzzonder Corlaer, Van Siburgstraat 18b
  • Kinderopvang Bzzzonder Maranathaschool, Grieglaan 4
  • Milieustraat Nijkerk, Blekkerserf 4
  • Anker
  • Groenallee Milieuplein
  • Zandoogje t.h.v. huisnr. 1

Nijkerkerveen

• Parkeerplaats Baggelaar

Hoevelaken

• Kinderopvang Jabadabadoe, Leeuwenstein 5
  • Kantenmarsweg t.h.v. huisnr. 10

U doet de wegwerpluiers, het incontinentiemateriaal en billendoekjes in een afgesloten, doorzichtige plastic zak en stopt deze in een luiercontainer. De luiercontainers zijn altijd open.

Wanneer u luiers of incontinentiemateriaal in de luiercontainer doet, dan scheelt u dat een hoop restafval. En dat is fijn. Want u betaalt voor iedere keer dat u de grijze bak aan de weg zet om te laten legen. Voor een grote container (240 liter) betaalt u € 7,30 per keer.  Bij een kleine container (140 liter) is dat € 3,60.

Meer info over de tarieven van onze afvalinzameling in Nijkerk.

Uit de apart ingeleverde luiers en het incontinentiemateriaal worden biogas, bio-brandstofkorrels, kunstmest en plastics gemaakt. Daardoor zijn minder nieuwe grondstoffen nodig.

Veel minder afval

Een kindje draagt gemiddeld 5 luiers per dag. Dat zijn zo’n 150 luiers per maand. Oftewel 25 kilo afval. Een alternatief is de wasbare luier. Die kun je dus keer op keer opnieuw gebruiken.

Beter voor het milieu

Minder afval betekent minder CO2 uitstoot. Ondanks dat je ze moet wassen,  hebben wasbare luiers minder impact op het milieu