Bodemisolatie

Bodemisolatie vloerisolatie schuimbeton duurzaam Nijkerk

De vloer isoleren met bodemisolatie

Soms is het niet mogelijk om de boven- of onderkant van de vloer te isoleren. In dat geval kunt u kiezen voor bodemisolatie. Bij bodemisolatie ligt er een laag isolatiemateriaal op de bodem van uw kruipruimte of direct onder uw huis.

Redenen om te kiezen voor bodemisolatie:

• Wanneer u geen kruipruimte heeft
  • Wanneer de kruipruimte lager dan 35 cm is (en u ‘m niet kan of wil uitgraven)
  • Wanneer u bovenop de bestaande vloer geen ruimte heeft om een laag isolatie van 6 cm aan te brengen

Voordeel

U verliest minder warmte via de vloer, dus u bespaart energie.

Nadeel

Omdat de vloer zelf niet geïsoleerd is, verliest u bij bodemisolatie toch nog warmte via de vloer. Het effect is daardoor minder groot dan bij vloerisolatie.

Advies

Met bodemisolatie bespaart u dus minder energie dan met vloerisolatie. Desondanks scheelt het wel en wanneer dekvloerisolatie of ondervloerisolatie geen optie zijn, is het dus de moeite waard .

Heeft u behoefte aan advies op maat, over wat er kan in uw huis wat betreft vloerisolatie? Via ons Energieloket kunt u een afspraak maken met een adviseur.

U kunt hiervoor contact opnemen door te mailen naar energieloket@nijkerk.eu of te bellen naar 033 – 247 22 22.

Wanneer u uw vloer isoleert, kunt u een deel van de kosten terugvragen via de ISDE-subsidie. Oftewel de investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing.

Let op: Neemt u nog een duurzame maatregel, dan krijgt u nog meer subsidie. Dus dat u ook bijvoorbeeld de spouwmuur, het dak of de ramen isoleert. Of het combineert met een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting om het warmtenet. Lees hier meer over de ISDE-subsidie en hoe u ‘m kunt aanvragen.

Ventilatie noodzakelijk

Bij bodemisolatie is het erg belangrijk dat de kruipruimte kan ventileren. Omdat:

• Een houten vloer kan gaan rotten zonder ventilatie
  • Er ander radongas kan ophopen in de kruipruimte. En mocht er onverhoopt een gaslek ontstaan, dan moet het gas de kruipruimte uit kunnen.

Gaten in buitenmuur

Zorg daarom voor voldoende ventilatie-gaten in de buitenmuren van de kruipruimte. Niet te veel, anders verliest u in de winter juist weer te veel warmte. En let op dat het ventilatiemateriaal niet voor de gaten zit, waardoor er geen lucht meer doorheen kan.

Houten vloer

Houten vloer? Let er dan ook op dat het isolatiemateriaal niet de onderkant van een houten vloer raakt. Er moet een paar centimeter tussen het materiaal en de vloer zitten, zodat het kan ventileren. Daarom is het ook belangrijk dat de laag isolatie zo glad mogelijk is: hobbels blokkeren de ventilatiestroom.

De vloer

Check altijd eerst de staat van de vloer, voordat u met de bodem aan de slag gaat. Want stel dat er betonrot, houtrot, bruinrot, zwam, insecten of blootliggend staal in het beton blijken te zitten, dan kunt u dat beter eerst herstellen.

Leidingen

Liggen er leidingen in de kruipruimte waar u bij moet kunnen (bijvoorbeeld als er een lekkage is)? Dan kunt u de kruipruimte beter niet helemaal vullen. Controleer ook even of de leidingen nog goed zijn. En laat ze zo nodig repareren.

Spouwmuur

Spouwmuren lopen door tot in de kruipruimte. Wanneer de bodem is geïsoleerd, maar spouwmuur niet, dan kan er via de kruipruimte alsnog warmte ontsnappen.

Optrekkend vocht

Optrekkend vocht kan een houten vloer behoorlijk aantasten. Ziet u onderaan de muren in huis vochtplekken? Dan kunt u beter eerst een waterdichte laag aanbrengen op de muur onder de vloer. Dat kan:

• door de wand te injecteren tegen vocht
  • met een laag DPC-folie
  • met loodstroken
  • of door dakbedekking in de muur onder de vloer

Maak de bodem leeg

Het is de bedoeling dat de laag isolatie zo dik en glad kan worden aangebracht. Haal daarom alle losliggende rommel, zoals losliggende stenen of hout, weg.

Water weghalen

Ligt er water, pomp dat dan eerst weg. Is er een lekkage? Zorg dan dat die eerst is verholpen, voordat de bodem wordt geïsoleerd.