Hybride warmtepomp

Hybride warmtepomp zonder aardgas lucht stroom cv ketel

Energiezuinig en zonder aardgas

Een hybride warmtepomp werkt samen met de cv-ketel. Hij gebruikt stroom in plaats van gas. En maakt gebruik van energie uit de buitenlucht.

Daardoor heeft u met een hybride warmtepomp zo’n 60% minder aardgas nodig voor het verwarmen van uw huis. En gaat uw CO2-uitstoot fors naar beneden.

Minder aardgas nodig

Deze warmtepomp zorgt op de meeste dagen voor de warmte in huis. Als het een erg koude dag is, dan springt de cv-ketel zo nodig bij. Zodat u toch warm water in de badkamer en keuken heeft. Het is een makkelijke tussenstap naar wonen zonder aardgas.

Wanneer u een hybride warmtepomp aanschaft, kunt u hier subsidie voor krijgen via de ISDE: de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing. Kijk hier voor meer info over deze subsidie.

Een hybride warmtepomp haalt energie (warmte) uit de buitenlucht of ventilatielucht. De pomp verbruikt stroom, maar kan door de ‘gratis’ warmte uit de lucht meer warmte leveren dan de stroom die hij verbruikt: van 1 kWh stroom maakt hij 3,5 tot 5 kWh warmte.

Besparen

Daardoor zult u besparen op uw energieverbruik. Bovendien verbruikt u minder aardgas.

Minder CO2-uitstoot

Doordat u met een hybride warmtepomp flink minder aardgas nodig heeft in huis, gaat ook uw CO2-uitstoot voor verwarming en warm water gemiddeld zo’n 25 procent omlaag.

Hybride warmtepomp aardgas energie besparen

Isolatie

Hoe beter uw huis is geïsoleerd, hoe zuiniger de warmtepomp werkt. Want door goede isolatie hoeft de cv-ketel minder vaak bij te springen.

Radiatoren

Een hybride warmtepomp kan vaak met de bestaande radiatoren in huis. Maar als uw radiatoren al wat ouder zijn, geven ze misschien te weinig warmte af. Waardoor de cv-ketel alsnog moet bijspringen.

U kunt de warmte-afgifte van een radiator een handje helpen met een radiator-ventilator. Of de radiatoren vervangen door nieuwere.

Geluid

Wanneer u de verwarming aan heeft staan, draait de ventilator van de buitenunit en dat maakt geluid. Bent u daar gevoelig voor? Dan is dat iets om vooraf rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door de buitenunit op veren te plaatsen. Of door ‘m wat verder van de leefruimtes waar u vaak bent te plaatsen.

Zonnepanelen

De hybride warmtepomp gebruikt stroom. U kunt deze stroom eventueel zelf op een duurzame manier opwekken met zonnepanelen.

Bij een hybride warmtepomp krijgt u een apparaat binnen en eentje buiten. In de buurt van uw cv-ketel komt een klein kastje (30-30-60 cm) met een warmtewisselaar te hangen. Buiten krijgt u een apparaat dat lijkt op een airco. In deze buitenunit zit een ventilator die warmte uit de buitenlucht haalt. U kunt deze op verschillende plekken neerzetten. Bijvoorbeeld tegen de buitenmuur, op het dak van een schuur of op het terras.

warmtepomp buitenunit duurzaam nijkerk aardgasvrij wonen elektrisch

Heeft u interesse in een hybride warmtepomp, maar heeft u op dit moment niet het budget daarvoor? Dan kunt u gebruik maken van onze Toekomstbestendig Wonen Lening. Met de Toekomstbestendig Wonen Lening leent u betrouwbaar, boetevrij en tegen een zeer lage rente geld van de gemeente Nijkerk.

Op de website van Milieu Centraal vindt u nog veel meer informatie over hybride warmtepompen. En kunt u de warmtepompcheck doen, om erachter te komen wat u kunt besparen, hoeveel het kost en wat u nog meer kunt doen.