Afval scheiden: de Kringloopwinkel

Kringloopwinkel tweede hands afval grondstof duurzaam nijkerk

Tweedehands, nog een kans

Afval scheiden hoeft niet altijd. Heel veel spullen kunnen best nog een keer gebruikt worden. In een Kringloopwinkel krijgen spullen zoals een bank, kast, tv, speelgoed, spellen, boeken en kleding een tweede leven. Fijn, want zo hoeven er minder nieuwe spullen gemaakt te worden. Waardoor er minder nieuwe (fossiele) grondstoffen nodig zijn.

Tweedehands spullen halen of brengen

Bij een Kringloopwinkel kunt u zowel spullen kopen als brengen.

In Nijkerk:

In Hoevelaken:

Opknappen van gereedschap

Bij Stichting Gered Gereedschap wordt tweedehands of overtollig gereedschap ingezameld en opgeknapt voor projecten in ontwikkelingslanden. Kijk op de website wat wel en niet kan worden ingeleverd.

U kunt het gereedschap inleveren bij:

(Ver)kopen

Iets wat niet meer wordt gebruikt, maar wel nog goed is? Het is zonde om goeie spullen weg te gooien. Koop en/of verkoop uw spullen daarom via tweedehands winkels of websites.

Repareren

Als iets kapot is, hoeft u het vaak niet meteen weg te gooien. Fix het zelf of laat het fixen. Bijvoorbeeld door een handige kennis of bij een kleermaker, stoelenmatter, schoenmaker of repairshop.

Upcyclen

Is iets niet meer je smaak of deels kapot? Kijk welke onderdelen van het product nog goed zijn en gebruik het voor iets nieuws. Voor een kastje, tafeltje, kunstwerk, tasje of nieuw kledingstuk bijvoorbeeld. Verf het, combineer het met andere onderdelen en/of versier het.

Combineren

Combineer onderdelen tot een nieuw geheel. Bijvoorbeeld: van twee kapotte fietsen kun je misschien wel één nieuwe maken.

Tweedehands materialen

Ook bij het klussen en verbouwen van uw huis  of tuin zijn heel veel onderdelen en materialen online tweedehands te vinden. Bijvoorbeeld houten vloeren, kranen, radiatoren, dakpannen, deuren, aanrechtbladen, keuken(kasten), balken en tuintegels.

Recyclen / afval goed scheiden

Zorg dat wat u weggooit opnieuw gebruikt kan worden als grondstof. Gooi uw afval daarom altijd in de juiste container.

Tips langer met spullen kringloop spullen maak minder afval