Groen dak

Groen dak duurzaam sedum voorkomen wateroverlast

Het nut van een duurzaam dak vol plantjes

Een groen dak ziet er niet alleen leuk uit, het is ook nog eens heel duurzaam en nuttig. Het houdt het huis koel tijdens warme dagen, vangt water op bij hevige regenbuien, geeft zonnepanelen meer rendement én het is heel fijn voor de biodiversiteit. Daarom geeft de gemeente subsidie voor het aanleggen van een groen dak, ook wel een sedumdak genoemd.

Oh jee, de subsidiepot is leeg. Het goede nieuws is dat de subsidieregeling een groot succes is. Het slechte nieuws is dat u dus geen aanvraag meer kunt indienen…

De gemeente gaat kijken of er extra geld beschikbaar gesteld kan worden voor deze subsidie. Die beslissing zal rond juni 2024 bekend worden.

Hierom is een groen dak een goed idee:

• Bij warm weer geeft een sedumdak flink wat verkoeling
  • De plantjes op het dak vangen regenwater op en houden het een poos vast, waardoor er minder kans is op wateroverlast op straat
  • Het is goed voor de biodiversiteit
  • Een groen dak onder zonnepanelen? Dat levert meer rendement op van de zonnepanelen
  • Uw dak wordt beschermd tegen weersinvloeden en gaat daardoor langer mee
  • Schone lucht: de plantjes zetten CO₂ om in zuurstof
  • Een groen dak werkt geluidsisolerend

Subsidie voor een groen dak

Bent u van plan een groen dak aan te leggen? Daar kunt u subsidie voor krijgen van de gemeente. Lees hier meer over de subsidie voor een groen dak.

Wilt u weten wat u nog meer kunt doen om uw huis en tuin te vergroenen? Om zo de biodiversiteit een handje te helpen? Maak dan een afspraak in uw tuin met onze Regenwateradviseur. Ze komt graag langs om mee te kijken naar de mogelijkheden om slim om te gaan met regenwater in uw tuin. Haar advies is gratis. Het is een service van de gemeente Nijkerk. Een afspraak maken kan door te mailen of bellen:

“Bij warm weer blijft het heerlijk koel dankzij de plantjes op het dak”

Lees hier het verhaal van Jolanda.

Verhaal Jolanda groen dak op schuur duurzame Nijkerkers

“Toen ik vertelde over een groen dak wilden de buren ook meedoen”

Lees hier het verhaal van Stefan.

Verhaal Stefan van de Werken groen dak Nijkerk Nijkerkerveen Duurzame Nijkerker