Klimaatkamer Nijkerk

Klimaatkamer Wheemplein Duurzaam Nijkerk

Gratis advies over verduurzamen

In ons pop-up-loket de Klimaatkamer kunt u als inwoner van gemeente Nijkerk gratis advies krijgen over het verduurzamen van uw huis en tuin.

• Woensdag:  10.30-14.30 uur
  • Vrijdag: 10.30-14.30 uur
  • Laatste donderdag van de maand: tuinontwerper Diana van Steijn
  • Elke laatste zaterdag van de maand: 10.30-14.30 uur

Locatie Klimaatkamer Nijkerk

De Klimaatkamer staat op dit moment De Brink in Hoevelaken (vlakbij De Stuw).

Klimaatkamer Duurzaam Nijkerk De Brink Hoevelaken 2023

Gratis advies van onze Regenwateradviseurs

Onze Regenwateradviseur Renée Kleijn geeft gratis advies over wat u kunt doen met regenwater in uw tuin. Zoals het afkoppelen van de regenpijp, het opslaan van water, het aanleggen van een wadi of het plaatsen van een groen dak. Soms maakt een kleine stap, zoals het neerzetten van een regenton, al veel verschil. Door het schone regenwater op te vangen, kunt u het nuttig gebruiken. Dat is fijn voor uw tuin, goed voor het milieu en het voorkomt overbelasting van het riool tijdens een stevige regenbui.

Afspraak in uw tuin

Wilt u weten wat u kunt doen? Maak dan een afspraak in uw tuin met onze Regenwateradviseur. Ze komt graag langs om mee te kijken naar de mogelijkheden om slim om te gaan met regenwater in uw tuin. Haar advies is gratis. Het is een service van de gemeente Nijkerk.

Regenwateradviseur Renee Kleijn Duurzaam NijkerkContact

Een afspraak maken kan door te mailen of bellen:

In de Klimaatkamer kunt u gratis flyers krijgen met praktische uitleg over hoe u iets kunt doen in de tuin. Deze flyers hebben we voor u klaarliggen:

Flyer: zo creëer je een tuin vol vogels, bijen en vlinders

Wilt u een levendige tuin? Dan hebben we in deze flyer 4 handige tips staan hoe u vogels, bijen en vlinders een fijne omgeving biedt.

Flyer: zo leg je een gazon aan

Een gazon aanleggen is een heel goed idee! Gras geeft verkoeling tijdens warme dagen, het zet CO₂ om in zuurstof en laat regenwater makkelijk wegzakken in de bodem. Deze flyer legt uit in welke stappen je een blakend gazon aanlegt.

Flyer: zo maak je de bodem gezond

Met een gezonde bodem kan alles uitbundig groeien, bloeien en leven in de tuin. En regenwater zakt er makkelijk in weg. IN deze flyer leggen we uit hoe je de bodem daar een (flink) handje bij kunt helpen.

Flyer: zo plant je een boom

In iedere tuin past een boom. Een grote of een kleine. Met blad, naald, vrucht, in verschillende kleuren en voor elke grondsoort. Voor iedereen is er een geschikte boom. Deze flyer geeft info over hoe je kiest en plant.

Flyer: zo plant je een heg

Een heg is een mooie, onderhoudsvriendelijke en verkoelende tuinafscheiding. Deze flyer legt uit hoe u in 6 stappen succesvol een heg plant. En geeft handige tips over het onderhoud.

Flyer: zo vergroen je je dak

Deze flyer laat zien hoe u in 7 stappen zelf een groen dak aanlegt. Een groen dak houdt het huis koel tijdens warme dagen, vangt water op bij hevige regenbuien én het is heel fijn voor de biodiversiteit.

Flyer: zo plaats je een regenton

Deze flyer legt uit hoe u in 6 stappen een regenton aansluit op de regenpijp. Met een regenton kunt u een mooie voorraad water opslaan, zodat u tijdens droge dagen de planten toch water kunt geven.

Flyer: zo maak je hoogteverschillen in de tuin

Door hoogteverschillen te maken heeft u meer grip op wateroverlast in de tuin bij hevige regenbuien. In deze flyer laten we zien hoe u in 5 stappen zo’n hoogteverschil aanlegt.

Flyer: zo leg je een goot aan in de tuin

Regenwater is schoon water. En dat kan jouw tuin goed gebruiken! Door een goot aan te leggen kun je het regenwater uit de regenpijp naar een andere plek leiden om het op te slaan en langzaam te laten wegzakken.  Deze flyer legt uit hoe je dat doet.

Flyer: zo leg je bestrating waar water makkelijk doorheen zakt

Bij bestrating zakt regenwater vaak lastig de bodem in. Maar wil je een terras, een tuinpad of een oprit? Dan heb je wel een harde ondergrond nodig. Gelukkig zijn hier goede alternatieven voor. Check het in deze flyer.

Gratis bloemzaadjes

Wanneer u op bezoek komt, krijgt u meteen gratis een zakje bloemzaadjes mee. Inheems en biologisch gekweekt. Zodat u een extra stukje groen kunt creëren in uw tuin of op het balkon.

U kunt bij de Klimaatkamer terecht voor gratis advies over het verduurzamen van uw huis en tuin. Bijvoorbeeld over duurzaam verbouwen, isoleren, zonnepanelen, de warmtepomp, klimaatadaptatie, een groene tuin, een regenton, een groen dak of over subsidies die u kunt krijgen wanneer u duurzame maatregelen neemt.

Afspraak niet nodig

U kunt gewoon langskomen bij de Klimaatkamer. Een afspraak maken is niet nodig.

Regenwateradviseur Renee Kleijn Duurzaam Nijkerk Tjalling Klimaatkamer Klimaatadviseur 1

Lees ook: