Regenpijp afkoppelen

Regenpijp afkoppelen tuin opvangen regenwater wateroverlast verminderen

Slimmer met regenwater, minder wateroverlast

Veel regenwater stroomt via regenpijpen, terrassen en goten het riool in. Dat lijkt handig, maar het kan beter. Dit schone water kunnen we namelijk goed op andere manieren gebruiken. Bijvoorbeeld om te tuin te sproeien tijdens warme periodes. Het afkoppelen van uw regenpijp is een slimme manier om het schone regenwater op te vangen of om het rechtstreeks in de tuin te laten lopen. Dat geeft minder wateroverlast en er komt juist meer water in de bodem.

Het nut van regenwater anders opvangen

Stevige regenbuien kunnen wateroverlast geven en een riool dat overstroomt. Aan de andere kant hebben we tijdens warme, droge perioden een tekort aan water. En gebruiken we drinkwater om de tuin te sproeien. Dat kan anders. Wateroverlast kunnen we voor een deel voorkomen en het water zelf kunnen we opvangen en benutten.

• Met het omleiden of opvangen van regenwater kunt u de tuin(planten) water geven
  • Zeker bij warm en droog weer scheelt dat in het verbruik van schoon drinkwater
  • Er komt minder water in het riool en dat verkleint de kans op overstromende putten op straat tijdens hevige regenbuien
  • Met minder regenwater in het riool kunnen we efficiënter water zuiveren.

Wateroverlast voorkomen groene tuin regenwater opvangen regenton regenpijpOpvangen in een regenton

Regenwater dat u opvangt in een ton, kunt u gebruiken voor uw tuin(planten). U hoeft dan geen schoon drinkwater uit de kraan te halen. Zeker bij droog weer ontlast u het milieu door een voorraadje opgevangen regenwater uit de regenton te gebruiken.

Regenpijp afkoppelen, water omleiden

Regenwater dat op het dak valt stroomt via de regenpijp naar beneden. Dit is water dat uw tuin prima kan gebruiken. Laat het niet wegstromen, maar vang het op of leidt het water vanuit de regenpijp de tuin in met bijvoorbeeld een beekloopje.

Tips bij regenpijp afkoppelen

• U kunt uw regenpijp doorzagen en het water rechtstreeks naar de bodem afvoeren
  • Zorg voor hoogteverschil in de tuin, zodat het regenwater soepel kan wegstromen. Bijvoorbeeld via een beekloopje
  • Zorg dat het water, eventueel via de tegels, afstroomt naar een waterdoorlatende bodem. Zoals een grasveld, grind, schelpen, lavasteen, poreuze bestrating, klinkers met ruimte ertussen of naar een regenwatervijver
  • Vang het regenwater op in een regenton. Daarmee kunt u de planten in de tuin water geven.

Advies op maat

Wilt u weten wat er mogelijk is in uw tuin? Maak dan een afspraak in uw tuin met onze Regenwateradviseur. Zij komt gratis bij u langs en geeft gratis advies op maat.

Minder tegels

Regenwater kan niet door tegels heen en stroomt daardoor het riool in. Het riool kan hierdoor tijdens een hevige regenbui overbelast raken, waardoor de straat – of nog erger: uw souterrain of kelder – onder water komt te staan. Met een groene tuin zakt regenwater de grond in en geeft u het dus eigenlijk direct terug aan de natuur in plaats van dat het ’t riool instroomt.

Vang regenwater op met een groen dak

Groene daken helpen mee om een deel van het hemelwater op te vangen: de substraatlaag en de plantenwortels houden het water vast en geven het langzaam weer af. Hoe meer neerslag tijdens hoosbuien opgevangen wordt door tuinen, parken én groene daken, hoe minder riolen overbelast raken. Gemeente Nijkerk geeft subsidie voor het aanleggen van een groen dak.

Regenwateradviseur Renee Kleijn afkoppelcoach regenpijpWilt u weten wat er bij uw huis en tuin mogelijk is met regenwater? En hoe u uw regenpijp kunt afkoppelen? Maak een afspraak bij u in de tuin met onze Regenwateradviseur Renée Kleijn. Ze komt graag langs en geeft gratis advies op maat.

Een groene tuin is fijn voor mens, dier én het klimaat. Een tuin met vol groen vangt regenwater op en voorkomt zo wateroverlast. Het geeft verkoeling tijdens warme dagen. Het verbetert de luchtkwaliteit. Het is fijn voor vogels, vlinders en andere insecten. En het nodigt uit om naar buiten te gaan. Een groene tuin is goed voor u en het klimaat.

Tuintegel-inruilactie – gratis planten

Doe mee aan de tuintegel-inruilactie! Zodat er meer groen en minder tuintegels in Nijkerk komen. Wanneer u tegels uit uw tuin bij ons inlevert, krijgt u hier een waardebon voor, die u bij Zorgkwekerij Harcohof kunt inruilen voor vaste tuinplanten. En daar krijgt u ook nog een zak tuinaarde bij!

Lees hier alles wat u moet weten over deze actie!

Tuintegen inruilactie meer groen samen doen duurzaam klimaatadaptatie Hoevelaken

Koopt u een regenton? Dan betalen wij de helft

Schaft u een regenton (met eventueel bijbehorende accessoires zoals een kraantje of aansluitpunt) aan bij één van onze deelnemers? Dan betalen wij mee!
Lees hier meer over onze Regenton-actie.
Regenton ton groene tuin gieter klimaatadaptatie regenwater duurzaam Nijkerk

Daar zijn verschillende manieren voor. Zoals een regenton, een groen dak, door een wadi of vijver aan te leggen of met een ondergronds opvangsysteem. Wat u kunt doen is natuurlijk afhankelijk van uw budget en ruimte. Heeft u behoefte aan een persoonlijk advies? Wilt u meer weten hoe u de regenpijp kunt afkoppelen? Nodig dan onze Regenwateradviseurs uit bij u in de tuin voor advies op maat.

Mail naar regenwateradviseur@nijkerk.eu of bel Renée Kleijn (06 – 48 51 88 93).

U voorkomt verstopping met een bladscheider boven de regenton. Een bladscheider is een handig tussenstuk dat makkelijk te plaatsen is in uw regenpijp. Door middel van een soort filter wordt alle vervuiling afgestoten, en wordt enkel het fijne regenwater doorgelaten.

Muggen leggen hun eitjes graag in stilstaand water. Wanneer u een deksel op de regenton legt, komen de muggen niet bij het water er kunnen ze geen eitjes erin leggen.