Toekomstbestendig Wonen Lening

Financiering voor duurzaam wonen

Heeft u een eigen woning en wilt u deze klaarmaken voor de toekomst? Dan kunt u gebruik maken van onze Toekomstbestendig Wonen Lening van gemeente Nijkerk. Daarmee kunt u uw huis:

• Verduurzamen
  • Aanpassen voor het ouder worden

Verschillende vormen Toekomstbestendig Wonen Lening

• Consumptieve lening
  • Hypothecaire lening
  • Verzilverlening
  • Maatwerklening

Toekomstbestendig Wonen Lening

• U vraagt de lening aan voordat u de maatregel(en) uitvoert
  • U neemt minimaal 1 energiemaatregel
  • De lening is voor eigenaren van een bestaande woning of gebouw in Nijkerk
  • Het minimale bedrag om te lenen is € 2.500

Energiebesparende maatregelen

• energieadvies en -monitoring
  • isolatie
  • energie opwekken (zonnepanelen)
  • verwarmen (zonneboiler,  warmtepompsysteem)
  • warm water
  • ventilatie
  • (regen)waterbesparing en klimaatadaptatie

Kijk voor de uitgebreide lijst hier.

Levensloopbestendige maatregelen: woningen aanpassen voor het ouder worden

• bouwkundige aanpassingen
  • verbeteren toegankelijkheid
  • aanpassen trap
  • aanpassen badkamer, toilet, keuken
  • domotica, elektra, installaties
  • beveiliging

Kijk voor de uitgebreide lijst hier.

Overige maatregelen

• asbestsanering dak
  • sloop van bijgebouwen in slechte staat
  • herstel van de fundering

LET OP:

U kunt de lening alleen aanvragen als u de maatregel nog niet heeft genomen.

Klik voor meer informatie over kosten, rente, termijnen en dergelijke hier.

Wilt u weten wat uw maandlasten worden als u de Toekomstbestendig Wonen Lening afsluit? Dat kun u uitrekenen via deze tool.

Consumptieve lening

• De maximale leeftijd van de aanvrager is 75 jaar
  • Het leenbedrag is minimaal € 2.500 en maximaal € 30.000 voor alle maatregelen
  • Wilt u van uw huis een nul op de meter-woning maken, het huis aardgasvrij maken of asbestsanering in combinatie met een energiemaatregel (bijvoorbeeld zonnepanelen) doen? Dan is het leenbedrag minimaal € 2.500 en maximaal € 50.000
  • Looptijd bij lening t/m € 15.000: 10 jaar
  • Looptijd bij lening vanaf € 15.000: 15 jaar
  • Geen afsluitkosten
  • Annuïtaire lening

Hypothecaire lening

• Bij deze lening geldt geen maximale leeftijd van de aanvrager
  • Het leenbedrag is minimaal € 2.500 en maximaal € 50.000 voor alle toegestane maatregelen
  • Looptijd bij lening t/m € 25.000: 10 jaar
    Looptijd bij lening vanaf € 25.000: 20 jaar
  • Afsluitkosten € 850. Deze kosten kunt u meefinancieren
  • Annuïtaire lening

Verzilverlening

Dit is een hypothecaire lening waar u de overwaarde van uw woning mee kunt investeren.

• De minimale leeftijd van de aanvrager is 10 jaar vóór de wettelijke AOW leeftijd (58+). Er geldt geen maximum leeftijd
  • De looptijd is 75 jaar en maximaal 40 jaar rentedragend
  • Geen maandlasten: uw besteedbaar inkomen blijft gelijk
  • Tot 80% van de WOZ/marktwaarde incl. overige hypothecaire inschrijvingen
  • Afsluitkosten € 500. Deze kosten kunt u meefinancieren

Maatwerklening

Wanneer u niet in aanmerking komt voor één van de andere leenvormen, kunt u deze hypothecaire lening benutten.

• De aanvrager is minimaal 18 jaar oud
  • Het leenbedrag is minimaal € 2.500 en maximaal € 50.000 voor funderingsherstel, asbestsanering en energiemaatregelen
  • De looptijd is maximaal 30 jaar
  • De eerste drie jaar geen maandlasten.
  • Vervolgens maandlasten naar draagkracht
  • Periodiek vindt er een inkomenstoets plaats om te bepalen of u meer kunt gaan betalen
  • Restschuldgarantie door provincie en gemeente
    Afsluitkosten € 950. Deze kosten kunt u meefinancieren
  • U kunt de Maatwerklening alleen aanvragen als u niet in aanmerking komt voor een van de andere leenvormen
  • U kunt de Maatwerklening alleen bij een gedwongen collectieve en/of wijkgebonden aanpak aanvragen

Consumptieve lening

Een consumptieve lening is een lening die u gebruikt voor het kopen van producten en/of diensten. Bijvoorbeeld: u schaft zonnepanelen aan en betaalt ook arbeidskosten voor het installeren van de panelen. Beide kosten kunt u financieren met de Toekomstbestendig Wonen-lening.

Annuïtaire lening

Dat betekent dat u de lening ieder jaar met een vast bedrag afbetaald. Totdat u het hele bedrag heeft afbetaald. Het bedrag dat u moet afbetalen bestaat uit het geleende geld plus de rente die u daarover moet betalen.

Hypothecaire lening

Wanneer u een hypothecaire lening afsluit, zal de bank een hypotheek op uw woning laten vestigen. Dat wil zeggen dat uw woning dient als onderpand voor de lening. Zo is de bank zeker dat ze haar geld kan terugkrijgen wanneer u uw lening niet meer kunt afbetalen.

Verzilverlening

Een Verzilverlening is eigenlijk een omgekeerde hypotheek. Door uw hypotheek (gedeeltelijk) af te lossen, heeft u mogelijk overwaarde opgebouwd. U kunt deze overwaarde gebruiken om bijvoorbeeld uw woning comfortabeler, veiliger of duurzamer te maken.

Afsluitkosten

Dit zijn alle kosten die gemaakt worden bij het afsluiten van een hypotheek. Bijvoorbeeld advieskosten, hypotheekaktekosten, taxatiekosten of notariskosten.

Nul-op de meter-woning

Een nul-op de meter-woning is de benaming voor een woning dat in het hele jaar evenveel stroom verbruikt als opwekt. Een energieneutrale woning.

De regeling ‘Toekomstbestendig Wonen in Gelderland’ is een samenwerking tussen provincie Gelderland en gemeente Nijkerk. En wordt door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) uitgevoerd. Bijna alle Gelderse gemeenten doen mee aan deze regeling.