De regentonnen van Gert-Jan

Testimonial regenton Gert-Jan klimaatadaptatie regenwater groene tuin duurzaam Nijkerk

Schoon regenwater voor de moestuin

Drie regentonnen heeft hij! En dat heeft Gert-Jan van Laar ook wel nodig, want de planten en bloemen in zijn moestuin groeien dit jaar erg goed en hebben regelmatig water nodig. “En regenwater is perfect voor de tuin. Het is schoon, kost niks en komt letterlijk uit de lucht vallen. Je hoeft het alleen maar op te vangen.”

Plantenbakken in plaats van tegels

Sinds een jaar woont Gert-Jan weer aan de Schulpkamp. “Naast mijn oude geboortehuis, dus het voelde meteen als thuiskomen. Maar ik ben vooral blij met de tuin. Toen ik in het centrum woonde probeerde ik wel eens wat groente en kruiden te kweken, maar dat ging moeizaam, want ik had nauwelijks buitenruimte. Toen ik hier kwam wonen, heb ik meteen een flink aantal tegels uit de tuin getrokken en daarvoor in de plaats bakken voor een moestuin neergezet.” En met resultaat, want nu kan Gert-Jan bijna iedere dag verse groente of sla eten.

Gieters vullen

Iedere dag checkt hij hoe het groen erbij staat en geeft het tijdens droge, warme dagen water. “In het begin vulde ik de gieter telkens in de keuken met kraanwater. Totdat ik op mijn werk een ongebruikte regenton zag staan, die ik mee naar huis mocht nemen. Dat scheelde veel. Er past 100 liter water in die regenton en daar kun je heel wat gietertjes mee vullen.”

“Met een volle regenton kun je heel wat gieters vullen”

Stroomt niet over

De regenton vult zich met regenwater dat via het dak de regenpijp inloopt. “Die regenpijp heb ik aangesloten op de regenton,” legt Gert-Jan uit. “Zit de ton vol, dan zal hij niet overstromen. Want dankzij een ‘overloopautomaat’, wat gewoon een stukje pijp is, stroomt het water dat niet meer in de ton past, via de regenpijp verder naar beneden, het riool in.

Automatisch overloop stuk regenton Duurzaam Nijkerk

Korting op regenton

Toen de moestuin goed aansloeg, had Gert-Jan eigenlijk nog meer water nodig. Een regenton erbij dus. En die heeft hij met korting aangeschaft. “Ik was toevallig een keer in het tuincentrum en zag toen een bord hangen dat de gemeente meebetaalt bij het aanschaffen van een regenton. Dat kwam mooi uit, want dat scheelt veel geld.”

Waardevol water

Inmiddels staan er zelfs drie regentonnen in de tuin. Daarmee vangt hij 350 liter regenwater op. Dat is een mooie voorraad voor wanneer het droog weer is. “Weet je,” zegt Gert-Jan, “ik ben vaak in Afrika geweest en daar moeten mensen soms kilometers lopen voordat ze bij schoon water zijn. Hier in Nederland stroomt het drinkwater zo uit de kraan en het kost bijna niets, maar toch hecht ik er waarde aan. Dus ik vang zoveel mogelijk regenwater op.”

Stilstaand water wil nog wel eens voor muggen zorgen, maar daar heeft Gert-Jan geen last van. “Op iedere ton zit een deksel. Daardoor kunnen de muggen geen eitjes leggen in het water.”

“Ik snap de waarde van schoon water”

Verser dan vers

Bloemen, planten en groenten doen het goed op regenwater. “En de groenten smaken echt een stuk lekkerder wanneer het zo vers is.” Venkel is favoriet bij Gert-Jan. “En de tomaten. En de paprika’s. En de pepertjes. Nou ja, alles smaakt eigenlijk lekker! En ik word steeds beter in het kweken. Eerder vergat ik nog wel eens stokken te plaatsen als de boontjes opkwamen. Of had ik teveel tegelijk van één soort geplant, waardoor ik zes weken achter elkaar spinazie zat te eten. Maar nu heb ik een handige app en ik wissel tips met andere mensen uit via Facebook en Instagram. Daar leer ik zoveel van!”

Verhaal Gert-Jan regenton regenwater moestuin Gert Jan duurzaam Nijkerk groene tuin klimaatadaptatie

De slimme moestuin

Een moestuin vraagt namelijk om een plan. “Na radijsjes moet je bijvoorbeeld even wat anders planten, anders verarmt de grond. En de vliegjes die op wortel afkomen, kun je wegjagen door er prei naast te zetten. En wees niet bang voor mislukkingen, want daar leer je van.” Gert-Jan zet zijn opgekweekte komkommerplantjes bijvoorbeeld niet meer allemaal tegelijk in de grond. “De eerste die ik in de tuin plantte, vroor dood door onverwachte nachtvorst. Maar ik heb er gelukkig nog twee in de kas staan, als reserve, voor een nieuwe poging.”

Groen op het dak

Al dat regenwater. Bij hevige buien zag Gert-Jan het platte dak zo vol liggen, dat het water er zowat afdroop. Bovendien ziet zo’n zwart dak er niet echt gezellig uit als je uit het slaapkamerraam kijkt. “Dus ik heb een groen dak aangelegd, een sedumdak. Ook daarvoor heeft de gemeente een mooie subsidieregeling. En ik zag het resultaat direct. De plantjes vingen de regen op, het overige water liep rustig de regenpijp in. En mijn uitzicht is veel prettiger!”

Regen in de winter

Planten hebben vooral in het voorjaar en de zomer water nodig. Gert-Jan: “In de winter hoef je de tuin eigenlijk niet de bewateren. Dus dan breng ik de regenton in slaapstand. Ik laat ‘m helemaal leeglopen en schuif een klepje dicht, zodat er geen nieuw water in kan lopen. En in het voorjaar schuif ik dat klepje weer open. Echt, een kind kan de was doen. Een regenton is zeer de moeite waard!”