Afval scheiden: GFT

GFT afval scheiden Nijkerk Duurzaam fruit fruitschillen schillen

Groente-, fruit- en tuinafval

GFT betekent groente-, fruit- en tuinafval. Het is een fantastische grondstof voor compost en biogas.

Keukenafval

• Schillen en resten van groente, fruit, aardappelen
  • Klokhuizen en pitten
  • Rauwe en gekookte etensresten
  • Vis- en vleesresten
  • Graten, schelpjes en botjes
  • Granen, brood
  • Pasta (gekookt of ongekookt)
  • Gestolde jus en vet
  • Kaaskorsten – zonder plastic
  • Koekjes, snoepjes, chocola en snacks
  • Eierschalen
  • Pinda- en nootdoppen
  • Koffiedik, inclusief het papieren filter
  • Koffiepads
  • Theezakjes (inclusief touwtje en label)

Tuinafval

• Bloemen
  • Kamerplanten
  • Mest van kleine huisdieren (zoals knaagdieren)
  • Onkruid, gemaaid gras
  • Bladeren en snoeiafval
  • Kleine hoeveelheden tuin- en potgrond
  • Zaagsel, houtkrullen
  • Hooi en stro

Kiemlogo

• Plastic zak met kiemlogo

Kiemplantlogo gft

Dit mag niet in de GFT-bak – en waar hoort het wel

• Hout en dikke takken – milieustraat
  • Grof snoeiafval – milieustraat
  • Oasis (steekschuim) – restafval
  • Houtskool en asresten – restafval of milieustraat
  • Kunstmest – restafval of milieustraat
  • Zand en grond – milieustraat
  • Haren (mens of dier) – restafval
  • Vogelkooizand – restafval of milieustraat
  • Kattenbakkorrels – restafval
  • Poep van huisdieren – restafval
  • Mest van vee – bedrijfsafval
  • Kadavers (dood dier) – milieustraat
  • Luiers en incontinentiemateriaal – luiercontainer of milieustraat
  • Kurken – restafval
  • Sigarettenpeuken – restafval
  • Volle stofzuigerzak – restafval
  • Plastic zak zonder kiemplantlogo – PMD

Adres milieustraat: Blekkerserf 4, Nijkerk

Twijfelt u of iets wel of niet bij het GFT kan? Check het dan via de Afvalscheidingswijzer.

U mag alleen zakjes met dit kiemplantlogo gebruiken in de GFT container: Kiemplantlogo gft

Compost

Van een heel groot deel van het GFT-afval wordt compost gemaakt. Compost is een grondstof die bestaat uit plantaardige resten (bijvoorbeeld groenten, fruitschillen, grasmaaisel, bladeren, snoeihout). Het is een natuurlijke voeding voor de bodem in je tuin. Planten groeien er beter door.

Zo gebruik je compost

Eén keer per jaar de tuin compost geven is voldoende. Leg een laag van 2 centimeter dik, dat is genoeg. Is de grond waarvoor je de compost gebruikt vrij arm, dan kun je de compost rijker aanbrengen, met een laag van 4-6 centimeter.

Door af en toe de bodem tussen je planten en struiken of in de moestuin af te dekken met een laag compost, voed je de aarde. Zowel boven als onder de grond. Compost is goed voor het wortelstelsel van planten en zorgt voor een betere waterhuishouding van de grond in de tuin.

Biogas

Een deel van van het GFT-afval wordt ook gebruikt om biogas van te maken. En dat kan weer omgezet worden naar groen gas. Groen gas kan als vervanging voor aardgas worden gebruikt. En als basis dienen voor autobrandstof.

Tips tegen stankoverlast

• Laat natte voedselresten goed uitlekken voordat u ze weggooit
  • Verpak vlees-, vis- en andere etensresten in een composteerbaar zakje (herkenbaar aan het kiemplantlogo)
  • Zet de container(s) zoveel mogelijk in de schaduw
  • Houd de container schoon (gewoon met water). En laat ‘m daarna goed drogen
  • Leg een oude krant of stro onderin de container om aankoeken van etensresten te voorkomen
  • Zet de container zo nu en dan open. Bijvoorbeeld door een stokje onder de rand van de deksel van de container te leggen.

Tips tegen maden

Heeft u een hekel aan maden in de container? Klik dan hier voor tips.

Ook zo’n hekel aan van die kleine fruitvliegjes in de keuken. Lees hier onze tips op fruitvliegjes te voorkomen.

Ondergrondse container

Woont u in een flat of appartementencomplex? Dan kunt u uw GFT-afval in de gezamenlijke container voor het GFT-afval van uw flat weggooien.

Nog geen ondergrondse container voor GFT ?

Heeft uw flat nog geen gezamenlijke container? Vraag hier aandacht voor bij de Vereniging van Eigenaren. Een vertegenwoordiger van de Vereniging van Eigenaren kan  (via 033 – 247 22 22) contact opnemen met de afdeling Service en Informatie van de gemeente voor het plaatsen van een gezamenlijke GFT-container.