Duurzame ondernemer Sip Meijer

Duurzame ondernemer Sip Meijer autobedrijf Maxx Nijkerk

“Ondernemen en duurzaamheid gaan hand in hand”

Winst maken en verduurzamen horen bij elkaar, volgens Sip Meijer van Maxx Autoschadeherstel Nijkerk. Dan ben je pas echt duurzaam aan het ondernemen. “Wij investeren vooral in energiebesparing. Want dat levert kostenbesparing op. En kostenbesparing betekent winst.”

Minder gas gebruiken

Sinds 2007 runt Sip Meijer met zijn twee zonen Fabian en Jurjen een autobedrijf, waar ze auto’s onderhouden, repareren, uitdeuken, spuiten en keuren. Bij die werkzaamheden gebruiken ze veel energie. Onder meer voor compressors, perslucht, hydraulische druk, afzuiging, verlichting en verwarming. Sip: “We merkten dat een groot deel van onze kosten bestond uit het aardgas dat we gebruiken. We zijn toen gaan bedenken hoe dat minder kon. Dat kon onder meer door het toerental van de spuitcabine te verlagen. En ook door de warme lucht niet naar buiten af te voeren, maar te hergebruiken, want we hebben ook warmte nodig in de werkplaats. En door de tl-buizen in de spuitcabine te vervangen door ledlampen.”

En zo werd verduurzamen vanzelf een mindset voor Sip en zijn zonen. “Als je eenmaal begint met nadenken over energie besparen, komen er telkens nieuwe ideeën bij.”

“Energie besparen is kosten besparen”

Zo min mogelijk onbenut laten

Het volgende project werd de verfmengmachine. “Materiaal kost geld en alles wat je niet gebruikt of te veel gebruikt is zonde”, volgens Meijer. Daarom werden de blikken met verf voor de autospuiterij een doorn in het oog. “Er bleef altijd een laagje verf achter in die blikken”, vertelt Meijer. “We kochten dus meer in dan we gebruikten. We hebben daarom geïnvesteerd in een machine die ook de laatste druppel eruit haalt. Dat levert een besparing op van tien procent. En door een slimme schudder, waarmee we de verf tot de juiste kleur mengen, hebben we ook geen roerstaafjes meer nodig. Dus minder afval.”

Open deur

Warmte vasthouden, ook zoiets. “De garagedeuren gaan natuurlijk regelmatig open, want er moeten auto’s naar binnen en naar buiten gereden worden. Alle warmte die dan overblijft, zit bij het plafond, want warmte stijgt. Daarom hebben we donkerstralers, die met infrarood de warmte naar beneden stralen en de ruimte gelijkmatig opwarmen. Daardoor hebben we geen losse kachels nodig. Dat is sowieso handig, want die blazen vaak lucht. En opwaaiend stof kunnen we absoluut niet gebruiken in de buurt van opdrogende autolak.”

Volgende stap: volledig self supporting

Omdat het bedrijf groeit, wordt het tijd voor een nieuw pand. Een duurzaam pand, want dat scheelt uiteindelijk veel geld. Meijer: “Dat pand wordt goed geïsoleerd, de verlichting wordt led en het dak gaat vol met zonnepanelen waarmee we onze eigen energie opwekken. Uiteindelijk willen we volledig self supporting zijn. Zelf de energie opwekken die we nodig hebben.”

“Ik wil zelf de energie opwekken
die we nodig hebben”

Alles telt mee

Nog even terug naar het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van materialen; alles telt mee wat Sip Meijer betreft. “Ik check met regelmaat mijn materialen. Wanneer er een gaatje in een luchtslang zit, kost me dat 1800 euro op jaarbasis. Dat is makkelijk te besparen door dat gaatje te dichten. En je kunt auto-onderdelen natuurlijk vervangen voor nieuwe, maar meestal zijn ze ook prima te repareren. Dat scheelt niet alleen qua afval, maar het scheelt de eigenaar ook in de kosten. Echt waar, kostenbesparing en duurzaamheid gaan hand in hand. Daarbij is energie besparen stap één.”

Sip Meijer Duurzame ondernemer