Buitengevelisolatie

Buitengevelisolatie gevelisolatie buitenmuur isoleren energie besparen Duurzaam Nijkerk

Gevel isoleren van buitenaf

Bij buitengevelisolatie krijgt het huis een extra laag aan de buitenkant. Daardoor wordt kou of warmte van buiten tegengehouden. Bij deze manier van isoleren plakt u isolatiemateriaal tegen de buitenkant van de muur aan. Daaroverheen komt dan uw stucwerk, hout, steenstrips of gevelplaten.

Wanneer u uw gevel isoleert, kunt u een deel van de kosten terugvragen via de ISDE-subsidie. Oftewel de investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing.

15% bij één maatregel

Neemt u één isolatiemaatregel? U krijgt dan 15% van de kosten terug.

30% bij twee of meer maatregelen

Combineert u een isolatiemaatregel met een tweede isolatiemaatregel of een investering in een warmtepomp, zonneboiler of warmtenetaansluiting? Dan krijgt u tot 30% van de totale kosten als subsidie terug. Het loont nu dus al de moeite om te checken wat u nog kunt doen en of u kiest voor één of meerdere verbeteringen aan uw huis.

Maak foto’s

Voordat de subsidie wordt uitbetaald moet u foto’s laten zien van wat u heeft gedaan of heeft laten doen. Daarop moet dit zichtbaar zijn:

• naam
  • merk
  • soort isolatiemateriaal
  • dikte van het isolatiemateriaal

Was u niet aanwezig bij de uitvoering? Dan volstaat een foto van het etiket en een foto van de codering.

De ISDE-subsidie aanvragen

U kunt de subsidie aanvragen via deze website.

• Tegen de buitenmuur worden isolatieplaten geplakt (bijvoorbeeld van de materialen XPS, PUR of PIR)
  • Daaroverheen komt de nieuwe gevelbekleding. U kunt kiezen voor stuc, steenstrips, hout, gevelpanelen of een nieuwe buitenmuur laten metselen

Buitengevelisolatie muur isoleren energie besparen duurzaam nijkerk

Bij buitenmuurisolatie wordt het huis iets dikker. In sommige gevallen mag dat niet. Bijvoorbeeld omdat uw woning een monument is of omdat het een beschermd stadsgezicht is.

Omdat het uiterlijk van uw woning verandert, hebt u voor de muur aan de voorkant (waarschijnlijk) een vergunning nodig. Vraag deze op tijd aan.

Voor een zij- of achtergevel is vaak geen vergunning nodig. Maar als u slim bent checkt u dat vooraf bij de gemeente.

Check de muur eerst op gebreken

Isolatiemateriaal dat vochtig wordt verliest zijn isolatiewaarde. Check de muur daarom eerst op zwakke plekken die lekkage veroorzaken. En los dat op voordat u de muur gaat isoleren.

Let op koudebruggen bij ramen

Een koudebrug is eigenlijk een gat in de isolatie. Het is vaak een plek waar goede isolatie overgaat in slechte isolatie. Daardoor gaat er warmte verloren en er kan schimmel ontstaan door condens.

Ramen zijn bijvoorbeeld een risico-zone. Zorg daarom dat het isolatiemateriaal daar goed aansluit.

Hou de ventilatie in de gaten

Wanneer u de buitenmuur isoleert, verdwijnen er ook veel kieren. Bij oudere huizen zorgen die kieren vaak voor een natuurlijke ventilatie. Wanneer die kieren dicht zitten, ventileert die plek niet meer. Zorg er daarom voor dat u voldoende ventilatie overhoudt. Bijvoorbeeld door roosters bij de ramen te plaatsen.

Vergunning nodig?

Omdat het uiterlijk van uw woning verandert wanneer er een isolatielaag aan de buitenkant bij komt, hebt u voor de muur aan de voorkant (waarschijnlijk) een vergunning nodig. Vraag deze op tijd aan.

Heeft u behoefte aan een specifiek advies over wat er kan in uw huis wat betreft gevelisolatie? Via ons Energieloket kunt u een afspraak maken met een adviseur.

U kunt hiervoor contact opnemen door te mailen naar energieloket@nijkerk.eu of te bellen naar 033 – 247 22 22.