Zonnepanelen

Plaatsen zonnepanelen op dak aannemer energie opwekken duurzaam duurzaamheid Nijkerk

Duurzame stroom dankzij de energie van de zon

De zon is een perfecte, schone bron om energie uit te halen. Dat kan met zonnepanelen, die zetten zonlicht om naar elektriciteit. Met zonnepanelen wekt u dus uw eigen duurzame stroom op. Die investering verdient u binnen een aantal jaar terug. Dat maakt zonnepanelen zowel milieuvriendelijk als winstgevend. U kunt zelf zonnepanelen plaatsen of deelnemen aan een project.

Geen subsidie

U kunt geen subsidie krijgen voor het aanschaffen van zonnepanelen.

Salderingsregeling

Wanneer uw zonnepanelen meer stroom opwekken dan u zelf op dat moment nodig heeft, kunt u die stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dat heet salderen. Lees hier meer over de salderingsregeling.

BTW-tarief zonnepanelen 0%

Vanaf 2023 is het BTW-tarief op zonnepanelen 0%. Meer info daarover vindt u hier. Heeft u in 2022 zonnepanelen aangeschaft, dan heeft u wel BTW betaald. Wilt u weten of u dat kunt terugvragen? Lees hier meer over het terugvragen van BTW op zonnepanelen.

Lening om zonnepanelen aan te schaffen

Voor het aanschaffen van zonnepanelen kunt u gebruik maken van de Toekomstbestendig Wonen Lening van gemeente Nijkerk. Deze lening mag u ook voor andere duurzame maatregelen gebruiken. En voor deelname aan een collectief duurzaamheidsproject, zoals zonnepanelen op andermans dak.

Zonnepanelen verdienen zichzelf in gemiddeld 7 jaar terug en gaan zo’n 25 jaar mee. Dat betekent dus zowel winst voor het klimaat als voor uw portemonnee

Wilt u snel inzicht in de voordelen van zonnepanelen op uw dak? Doen dan de zonnepanelencheck.

Er zijn wat online hulpmiddelen om te checken of uw dak geschikt is. Zoals de Zonatlas of de Zonnepanelencheck.

Heeft u geen of te weinig eigen dak, dan kunt u met het project Zon op Nijkerk. Zon op Nijkerk organiseert voor u de mogelijkheid om met buurtgenoten te investeren in zonnepanelen op het dak van een ander.

Zelfs bij bewolkt weer is er nog voldoende zonlicht om energie uit de zon te halen met zonnepanelen. U hoeft dus niet bang te zijn dan u in de winter zonder elektriciteit zit omdat de zon minder schijnt.

Dat is een goed idee, om samen de energie van de zon te benutten met zonnepanelen. Collectief zonnepanelen inkopen levert op u op meerdere vlakken voordeel op, met name financieel.

Lees hier meer over de voordelen van het verduurzamen samen met andere inwoners