Samen aan de slag

Duurzaam Nijkerk samen aan de slag buurt VvE club vereniging

Verduurzamen als buurt, VvE of club

Samen met andere buurtbewoners verduurzamen kan zowel efficiënt als voordelig zijn. Het isoleren van uw huis of het plaatsen van zonnepanelen is best een grote en technische investering. Het is dan prettig om samen met anderen de mogelijkheden uit te zoeken, offertes op te vragen en keuzes te maken. Bovendien kan het flink wat inkoopvoordeel opleveren wanneer u collectief inkoopt. Samen verduurzamen maakt het makkelijker. En dat geeft energie!

Samen aan de slag geeft energie!

De eerste stap om als buurt samen aan de slag te gaan met verduurzamen, is met elkaar overleggen wat de wensen zijn. Bespreek als buurtbewoners welke maatregelen jullie willen nemen, wie er meedoet en wat er voor nodig is? Heeft u behoefte aan advies, dan is een afspraak maken met het Energieloket een logische tweede stap.

Dit stappenplan kan u helpen bij het organiseren van een project om duurzame maatregelen te nemen met meerdere buren:

• Vraag alvast rond in de buurt of mensen interesse hebben in het nemen van duurzame maatregelen aan hun woning. Dat zijn mensen misschien niet direct, maar dit gesprek kan ze natuurlijk wel aan het denken zetten.
  • Inventariseer uiteindelijk welke buurtbewoners gezamenlijk willen verduurzamen.
  • Of check als VvE het onderhoudsplan. Wat is er toe aan onderhoud en kan dat duurzaam? Of is het misschien zinvol de volgorde te veranderen?
  • Bespreek met de buren die (willen) deelnemen wat de wensen zijn.
  • Een energiecoach van Energieloket kan desgewenst met u meekijken wat er mogelijk en logisch is wat betreft energie besparen bij het type woningen in uw buurt.
  • Kijk of er subsidies en andere regelingen zijn die u financieel kunnen ondersteunen bij uw plannen.
  • Vraag een eventuele subsidie en/of lening op tijd aan.
  • Oriënteer u verder door met meerdere leveranciers / aannemers in gesprek te gaan.
  • Vraag offertes bij hen op.
  • Leg dit voor aan de buren met wie u gaat verduurzamen.
  • Behoefte aan meer input? Leg de mogelijkheden en offertes voor aan een adviseur van het Energieloket.
  • Bespreek met de potentiële uitvoerders of er kortingen mogelijk zijn. En kijk of er gezamenlijke inkoopacties te regelen zijn.
  • Maak gezamenlijk een keuze
  • En geniet van het uiteindelijke resultaat!

Lees een uitgebreider Stappenplan gezamelijk verduurzamen.

Maak vooral gebruik van het Energieloket wanneer u collectief wilt verduurzamen. Bijvoorbeeld voor:

U kunt het Energieloket bellen, e-mailen en/of een afspraak bij u thuis maken met één van onze energie-ambassadeurs door contact op te nemen met Henk Eilander van het Energieloket via:

E-mail: energieloket@nijkerk.eu
Telefoon 033 – 247 22 22.

Wanneer bent u een VvE?

Wanneer een gebouw verschillende eigenaren heeft, bent u samen de eigenaar van het gehele gebouw. Oftewel een Vereniging van Eigenaars. Een VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van het hele gebouw en regelt uw rechten en plichten.

Rechten en plichten van een VvE

Wat deze rechten en plichten zijn, staat in:

• de splitsingsakte – hierin staat een nauwkeurige omschrijving van het gebouw
  • het splitsingsreglement – hierin staan de spelregels van de VvE.

In deze documenten staat bijvoorbeeld:

• of u het appartement mag verhuren
  • informatie over het gebruik van de gemeenschappelijke ruimte. Denk aan een laadpaal plaatsen op het parkeerterrein of een scootmobiel in de hal.

Geld reserveren

Sinds 2018 zijn alle VvE’s verplicht om een geld te reserveren voor het onderhoud van het gebouw. Lees hier wat wat inhoudt.