Kleine maatregelen van Marjolein

Duurzame Nijkerker Marjolein tochtstrips en ledlampen

Tochtstrips en ledlampen maken al een verschil

Door een paar simpele aanpassingen in huis, heeft Marjolein minder energie nodig. En bespaart ze dus geld, want haar energierekening is lager. Dat komt doordat ze nu minder elektriciteit en aardgas nodig heeft. Hoe ze dat heeft gedaan? Met tochtstrips, radiatorfolie, ledlampen en een douche die minder water nodig heeft.

Marjolein van Nieuwenhuizen woont samen met haar man en zoontje in een huurwoning op De Terrassen in Nijkerk. “Energie is erg duur. Ik ben daarom blij dat we aan de slag zijn gegaan. We gebruiken nu minder energie. En het woont fijner.”

Warmere huiskamer door tochtstrips

Marjolein laat de tochtstrip zien die ze onder de deur naar de woonkamer heeft geplaatst. “De muren van dit huis zijn goed geïsoleerd. Maar er kwam toch koude lucht binnen. Door kieren bij de voordeur. Dat kroop onder de deur van de woonkamer door. Als we op de bank zaten, voelden we een koude tocht langs onze benen gaan.”

Daarom plakte Marjolein tochtstrips over de kieren bij de voordeur. En eentje onder de deur tussen de woonkamer en de gang. “Dat merkten we meteen. Er is geen tocht meer. En dat is ook fijn voor mijn zoontje van twee jaar. Want die speelt veel op de grond. Eerder zetten we onze kachel dan wat hoger, maar dat is nu niet meer nodig.”

Duurzame Nijkerker Marjolein tochstrips deur woonkamer gang

" Op de bank voelden we vaak een koude tocht langs onze benen. Die is nu weg."

Radiatorfolie op de kinderkamer

Marjolein: “Boven stoken we eigenlijk niet, want overdag zitten we in de woonkamer. Maar mijn zoontje doet wel nog een middagslaapje. Op dat moment wil ik het op de kinderkamer wat warmer hebben.”

Op de kinderkamer hangt een kleine verwarming aan de muur. Tussen de muur en de verwarming heeft Marjolein radiatorfolie geplakt. “Dankzij het folie gaat de warmte die de verwarming uitstraalt niet deels de muur in, maar kaatst juist de kamer in. Daar waar we het willen hebben.”

Goedkoper uit met ledlamp

Een andere aanpassing die Marjolein deed om energie te besparen, was overstappen op ledlampen. “Die kosten wel wat, maar gebruiken minder energie én gaan veel langer mee. Daardoor ben je uiteindelijk goedkoper uit met een ledlamp dan met een gloeilamp.” Elke keer dat een gloeilamp toe was aan vervanging, verving Marjolein de lamp met een ledlamp.

Minder aardgas nodig met slimme douche

Het water uit de kraan wordt in veel huizen verwarmt met aardgas. Ook in de huurwoning van Marjolein. Hoe meer warm water je gebruikt, hoe meer aardgas je nodig hebt. “Daarom hebben wij nu een waterbesparende douchekop.” Zo’n spaardouche mengt het water met lucht. Daardoor heb je minder water nodig. “Maar het voelt niet als minder water. Je hebt er geen zachtere straal door. Het doucht nog steeds fijn.”

Duurzame Nijkerker Marjolein waterbesparende douche kleine maatregelen

Met iedere maatregel minder energie nodig

Al die maatregelen bij elkaar ziet Marjolein terug in haar verbruik. “Ik heb een app waarop ik dat kan bijhouden. En ik zie dat we minder verbruiken.” Daarom gaat Marjolein door met aanpassingen in huis waardoor ze steeds minder energie nodig heeft. “We willen een nieuwe vloer en doen er dan meteen een laag isolatie onder. En deze zomer gaan we de kit bij de ramen vervangen. Want dat is inmiddels een beetje uitgedroogd.”

" In de app kan ik zien dat we minder energie verbruiken"

Warmte binnen of buiten te houden

Een investering die wat meer geld kostte, maar die zeer de moeite waard was, zijn een aantal rolluiken die Marjolein en haar man voor de ramen hebben geplaatst. “Die werken natuurlijk ook isolerend. En vooral in de zomer is dat fijn. Die houden dan de warmte buiten. Want kou is niet fijn, maar een megawarm huis ook niet. Eigenlijk wil je dat het altijd comfortabel is. En al die kleine verbeteringen helpen daarbij.”

Tips van Marjolein:

• Neem elke verbetering aan die de woonstichting aanbiedt. Je huur gaat misschien ietsje omhoog, maar je energierekening gaat omlaag.
  • Breng tochtstrips aan bij ramen de deuren. Dan komt er geen koude lucht meer in huis en hoef je de kachel niet hoger te zetten.
  • Plaats radiatorfolie achter de verwarming. Kost bijna niks en scheelt echt veel geld.
  • Check na een aantal jaar de kit bij je ramen. En kit het opnieuw als dat nodig is.
  • Zet je ketel op de ecostand. Dan is hij zuiniger. Het verschil merken wij niet in temperatuur, maar wel in hoeveel energie die we verbruiken.
  • Hou in de zomer je ramen en deuren dicht. Dan hou je de warmte buiten en blijft het koel in huis. Je hebt dan geen airco nodig, die heel veel energie verbruikt.