Dit is Diana van de Klimaatkamer

Adviseur Diana van Steijn Klimaatkamer Nijkerk

Zij weet alles over vergroenen en een slimme tuin

Iedere laatste donderdag van de maand staat de Nijkerkse Diana van Steijn in de Klimaatkamer. Zij kan je niet alleen van alles vertellen over het vergroenen van je huis en tuin. Maar ook hoe je een tuin slim aanlegt. Een tuin die tegen een stootje kan bij hitte, droogte en nattigheid. En een tuin met ruimte voor biodiversiteit en wateropslag.

Gratis advies over verduurzamen

De Klimaatkamer is een rondreizend pop-up-loket waar u als inwoner van gemeente Nijkerk gratis advies kunt krijgen over het verduurzamen van uw huis en tuin. De Klimaatkamer is open van woensdag t/m zaterdag tussen 10.30-14.30 uur.

Tuinontwerper

Diana werkt sinds 2021 als tuinontwerper en weet dat je veel zelf kunt beïnvloeden. Zoals hoe je bewust kunt omgaan met regenwater en hittestress (bijvoorbeeld door de bestrating die je kiest). Of dat je echt gras of kunstgras neemt. En of je kiest voor planten en bloemen. Diana: “Als je in het bezit bent van een tuin, kun je zelfs een klein beetje meehelpen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het mooie is dat elke stap, hoe klein deze ook lijkt, zin heeft. Plaats een regenton, haal je bestrating eruit, plant meer bloemen. Echt, het scheelt.”

Inwoner én adviseur in de Klimaatkamer

Deze kennis deelt Diana sinds enkele maanden graag met je in de Klimaatkamer. Ze had eerder al via de krant gelezen over de Klimaatkamer, maar ja, de kennis had ze zelf al in huis. Toch had ze het gevoel dat er een keer heen moest gaan. Tijdens een leuk gesprek met Rob, ook adviseur in de klimaatkamer, vertelde Diana dat ze tuinen ontwierp. Interessant vond Rob. En hij wist dat ze nog een collega zochten voor de klimaatkamer. Zo is het balletje gaan rollen.

Ook voor jongeren

Diana doet dat nu met veel plezier, gratis advies geven aan mede-inwoners in de gemeente. Ze geniet van de gesprekken, het geven van advies en het op ideeën te brengen van mensen. “Wel mis ik de doelgroep jongeren.” Dus welke leeftijd je ook hebt; als je een tuin hebt en daar iets mee wil, loop dan eens bij de Klimaatkamer langs. Diana heeft talrijke goede ideeën voor jouw tuin.

Een hele diverse tuin

Bijvoorbeeld om meer biodiversiteit te creëren. Leuk, want daarmee lok je ook meer insecten en vogels. Hoe je slim kunt omgaan met regenwater. Hoe je regenwater kunt opvangen en hergebruiken of laat infiltreren in de grond. Hoe je je tuin koeler kunt maken door minder harde materialen te gebruiken. Hoe je een border of planten plaatst in plaats van tuintegels. Hoe je de bodem kunt verbeteren. Of hoe je kunstgras vervangt door echt gras.

Van jongs af aan betrokken bij het klimaat

Deze passie voor een levendige natuur heeft Diana altijd al gehad. Ze kan zich nog goed herinneren dat ze zich als kind al afvroeg waarom sommige koeken een dubbele verpakking hadden. Hoe ouder ze werd, hoe meer ze zich voor het klimaat, de natuur en het milieu ging interesseren. Ze maakte zich zorgen over de vervuiling en de opwarming van de aarde. De extreme neerslag en droogte. Door haar studie tuinarchitectuur ging dat nog meer leven. En leerde ze welke oplossingen er zijn.

Tips van Diana

• Zorg voor zo min mogelijk stenen in je tuin (check de tuintegel-inruilactie) zodat regenwater beter de grond in kan zakken. Bovendien warmt je tuin veel minder op tijdens warme dagen. Diana: “Mensen denken vaak dat bestrating minder onderhoud vraagt dan een border. Maar op bestrating ontstaat vaak aanslag die je moet verwijderen en er groeit onkruid tussen. Als je een goede border hebt, die goed dichtbegroeid is, dan heb je hier veel minder onderhoud aan.”
  • Vang regenwater op in je tuin. Bijvoorbeeld in een regenton (check hier de kortingsactie van de gemeente) wadi of in een ondergrondse opslagtank. Ook een groen dak vangt veel regenwater op (en heeft daarnaast nog andere voordelen).
  • Zorg voor beplanting die aantrekkelijk is voor bijen en vogels. Zo krijg je een levendige tuin en draag je bij aan de biodiversiteit.

Gratis folders vol tips

In de Klimaatkamer liggen (gratis) folders over deze onderwerpen. En op de laatste donderdag van de maand kan je specifiek voor tuinvragen terecht. Neem eventueel foto’s en/of een tekening van je tuin mee.

De Klimaatkamer reist door de gemeente. Kijk hier waar de kamer op dit moment staat en wat de openingstijden zijn.

Diana van Steijn Klimaatkamer