Afval scheiden: textiel

textiel oude kleding afval scheiden duurzaam Nijkerk grondstof hergebruik

Oude sokken worden nieuw textiel

Textiel kunnen we goed recyclen. Wanneer we oud textiel gebruiken als grondstof, hebben we veel minder grondstoffen uit de natuur nodig. Zoals aardolie, bomen en metalen. Bovendien kost recyclen minder energie dan het inwinnen van deze fosiele grondstoffen en maken van nieuwe materialen. Hergebruik betekent dus dubbele winst voor de natuur. Daarom zamelen we dit ‘afval’ apart in.

In de textielcontainer mag zowel heel als kapot textiel. Als het maar schoon is en droog. Wanneer er verf- of olievlekken in zitten kan de stof niet worden hergebruikt. Dat kunt u bij het restafval gooien.

Dit mag erin

• Kleding
  • Ook zwemkleding en ondergoed
  • Handdoeken, washandjes en theedoeken
  • Beddengoed: lakens, dekens, slopen en dekbedhoezen
  • Gordijnen en vitrage
  • Tafelkleden en servetten (van stof)
  • Schoenen (alleen als paar en graag aan elkaar gebonden)
  • Riemen
  • Tassen
  • Hoeden en petten
  • Handschoenen en sjaals
  • Knuffels

Dit mag er niet in

• Vloerbedekking: matten, tapijt (dit kan naar de milieustraat en bij het grofvuil)
  • Matrassen, kussens en dekbedden (dit kan naar de milieustraat of bij het grofvuil)
  • Natte kleding, textiel en schoenen (eerst laten drogen)
  • Kleren met verf- of olievlekken (dit is restafval)
  • Vulling van kussens of speelgoed; breigaren (dit is restafval)

Inleveren doet u zo

• Doe het textiel (schoon en droog) in een plastic zak en maak de zak dicht
  • Bind schoenen per paar aan elkaar

Hier vindt u de milieupleinen met textiel-containers:

• Milieustraat Blekkerserf
  • Milieuplein Douwencamp
  • Milieuplein Franstromplaan
  • Milieuplein Groenallee
  • Milieuplein Huisstede
  • Milieuplein Paasbos / Hoefslag
  • Milieuplein Rijstengoed
  • Bij flat Vuurdoornlaan / Duifhuis
  • Parkeerplaats Baggelaar / Winkelmanstraat
  • Parkeerplaats AH Hoevelaken / Kantenmarsweg
  • Parkeerplaats Ibislaan
  • Parkeerplaats Zandoogje

Tip: Was niet te vaak

Elke keer dat je kleding was, slijt het een beetje. Is het niet echt vies? Kun je die enkele vlek met een nat doekje wegkrijgen? Is de kleding voor het raam hangen voldoende om geurtjes eruit te krijgen? Wacht dan nog even met wassen.

Tip: Behandel een vlek zo snel mogelijk

Hoe langer een vlek de kans krijgt om in de stof te trekken, hoe hardnekkiger die wordt. Snel afspoelen dus!

Tip: Leg het in de vriezer

Wil je geurtjes uit je kleding halen? Leg het in de vriezer.

Tip: Was niet warmer dan nodig is

Valt het mee hoe vies je kleding is? Was dan op een lagere temperatuur (30 graden of kouder). Dat is beter voor de kleur en de vorm van je kleding.

Tip: Sluit ritssluitingen bij het wassen

Door de draaiende beweging in de wasmachine wordt kleding tientallen keren door elkaar heen gegooid. Open ritssluitingen kunnen andere kledingstukken beschadigen. Doordat ze ertegenaan schuren of blijven haken. Dat voorkom je door de ritssluitingen dicht te doen.

Tip: Repareer kapotte kleding

Een gaatje, losse zoom of kapotte rits? Is allemaal nog te fixen. Kun je het niet zelf, zoek dan een kleermaker bij je in de buurt. Dat is een stuk goedkoper dan een nieuw kledingstuk kopen. En een stuk duurzamer.

Tip: Verkoop, ruil of kringloop

Trek je zelf die blouse of broek echt niet meer aan omdat je erop uitgekeken bent? Of gewoon liever andere kledingstukken uit je kast draagt? Kijk dan of je het kunt ruilen of verkopen. Via marktjes, internet of 2e hands winkels. En anders kun je het aan de Kringloopwinkel of een goed doel dat kleding inzamelt geven.

Kleding, tafellakens en gordijnen die nog goed zijn kunt u inleveren bij de Kringloopwinkel. Zodat iemand het tegen een lage prijs kan kopen. En uw oude textiel een tweede leven krijgt. In Nijkerk zijn meerdere Kringloopcentra.

Sorteren

Wanneer de textiel is ingezameld, wordt het in een sorteerhal met de hand gesorteerd in bruikbare en niet-bruikbare stukken. Kleding en schoenen die nog goed zijn, worden hergebruikt.

Ontrafelen

Is het echt niet meer draagbaar, dan worden de materialen gerecycled. De textiel wordt dan in een textielfabriek eerst in repen stof gesneden. Dat wordt samengeperst in grote balen die in speciale machines worden ontrafeld. Van die vezels kunnen nieuwe producten worden gemaakt.

Nieuwe ronde

Bijvoorbeeld isolatiemateriaal, matrassen, vulling voor autostoelen en nieuwe poetsdoeken.