Wateroverlast voorkomen

Wateroverlast voorkomen regenwater straat riool kolk put wegstromen

Hoe voorkomen we te veel / te weinig water?

Stevige regenbuien kunnen wateroverlast geven en een riool dat overstroomt. Aan de andere kant hebben we tijdens warme, droge perioden een tekort aan water. En gebruiken we drinkwater om de tuin te sproeien. Dat kan anders. Wateroverlast kunnen we voor een deel voorkomen en het water zelf kunnen we opvangen en benutten.

Dit kunt u doen tegen wateroverlast:

• Met het omleiden of opvangen van regenwater kunt u de tuin(planten) water geven
  • Zeker bij warm en droog weer scheelt dat in het verbruik van schoon drinkwater
  • Er komt minder water in het riool en dat verkleint de kans op overstromende putten op straat tijdens hevige regenbuien
  • Met minder regenwater in het riool kunnen we efficiënter water zuiveren.

Wanneer het riool overloopt kan er vies water op straat komen

Soms regent het zo hard dat de putten op straat het water niet snel genoeg weggewerkt krijgen via het riool. Dit vuilwaterriool – waar onder meer ons bad- en toiletwater in terecht komt- loopt dan over: een overstort. Door een overstort kan het gebeuren dat wat we door de w.c. hebben gespoeld ineens over straat drijft. En dat is zeer onhygiënisch.
Door regenwater een andere kant op te leiden, bijvoorbeeld door het weg te laten zakken in de bodem of door het te bufferen, komt er minder water in het riool terecht. En dit verkleint de kans dat het riool overstroomt tijdens een hevige regenbui.

Er kan vervuild water in het oppervlaktewater terecht komen

Wanneer de waterzuivering te vol wordt, moet er als alternatief overtollig water geloosd worden. Bijvoorbeeld in een sloot, rivier, meer, plas of kanaal. Met schoon regenwater is dat geen probleem. Wanneer het vermengd raakt met water uit het vuilwaterriool is dat wel een probleem, want dan kunnen er bijvoorbeeld chemicaliën en medicijnresten in het oppervlaktewater terecht komen, waardoor de voedselketen van dieren vervuild raakt.

Verdund water is lastiger te zuiveren

Bij het waterzuiveringssysteem wordt vervuild water op allerlei manieren gefilterd. Het vuil wordt gescheiden van het water, zodat het uiteindelijk weer schoon water is. Rioolwater is lastiger te zuiveren wanneer er veel regenwater bij zit. En hoe meer water er wordt aangevoerd via het vuilwaterriool, hoe meer capaciteit er nodig is om al die miljarden liters te verwerken.

Daar zijn verschillende manieren voor. Zoals een regenton, een groen dak, door een wadi of vijver aan te leggen of met een ondergronds opvangsysteem. Wat u kunt doen is natuurlijk afhankelijk van uw budget en ruimte.

Onze Regenwateradviseur kan u daar meer over vertellen. Nodig haar uit bij u in de tuin voor gratis advies op maat. Mail naar regenwateradviseur@nijkerk.eu of bel  Renée Kleijn (06 – 48 51 88 93).

Heeft u behoefte aan een persoonlijk advies? Wilt u meer weten hoe u de regenpijp kunt afkoppelen? Of wat u in uw tuin kunt doen om wateroverlast te voorkomen? Nodig dan onze Regenwateradviseur Renée Kleijn uit bij u in de tuin voor advies op maat.

Doe mee aan de tuintegel-inruilactie! Zodat er meer groen en minder tuintegels in Nijkerk komen. Wanneer u tegels uit uw tuin bij ons inlevert, krijgt u hier een waardebon voor, die u bij Zorgkwekerij Harcohof kunt inruilen voor vaste tuinplanten. En daar krijgt u ook nog een zak tuinaarde bij!

Lees hier alles over onze tuintegel-inruilactie.

Tuintegen inruilactie meer groen samen doen duurzaam klimaatadaptatie Hoevelaken