De Energiescan van meneer Goudswaard

Duurzame Nijkerker energiescan Han Goudswaard duurzaam nijkerk

"We wilden weten hoe we meer energie konden besparen"

Han Goudswaard en zijn vrouw Janneke wilden graag meer energie besparen in huis. “Maar we wisten niet zo goed waar we moesten beginnen.” Daarom lieten ze via Energieloket Nijkerk voor 50 euro een Energiescan maken van hun huis. “Dat was erg nuttig,” vertelt Han. “De Energiescan maakte veel duidelijk. En daardoor konden we een plan maken.”

Energieprijzen

Meneer Goudswaard en zijn vrouw wonen sinds 1997 in hun vrijstaande huis in de Oranjebuurt. Het huis zelf is in 1952 gebouwd. En in de loop van de jaren is er van alles aangepast en bijgebouwd. Het huis had bijvoorbeeld al vloerisolatie en spouwmuurisolatie. En ze koken al meer dan 40 jaar elektrisch.

Waarom ze wilden weten wat ze nog meer konden verbeteren? “Om meerdere redenen. Vanwege het comfort. Doordat het klimaat veel in het nieuws is. En het is een rare tijd, met energieprijzen die op een gegeven moment de pan uit rezen. Wij houden de boel gewoon graag zelf in de hand. Vandaar dat we iets wilden doen aan ons energieverbruik.”

"Ik hou de boel gewoon graag zelf in de hand"

Kloppen, kijken, voelen, lezen

Daarom maakte het echtpaar een afspraak met het Energieloket om een Energiescan te maken. Han: “We hebben er zelf weinig verstand van, dus het was fijn dat een vakman ernaar keek.” De adviseur is het hele huis doorgegaan. “Hij nam echt de tijd. Heeft op muren geklopt, gekeken wat er onder materialen zat en waar het van is gemaakt. En hij zag ook goed wat we al hadden gedaan.”

Meneer en mevrouw Goudswaard hadden zelf ook al één en ander voorbereid. “We hadden alle documenten klaarliggen van de aanpassingen die aan het huis zijn gedaan. Zoals facturen en bouwtekeningen. Want daar staat natuurlijk ook veel informatie in.”

Verschillen in verbeteringen

Vervolgens heeft de Energieadviseur zijn bevindingen uitgebreid met het echtpaar doorgesproken. Meneer Goudswaard: “Wat fijn was, was dat hij ook duidelijk advies gaf over wat echt energie zou besparen en wat voornamelijk verbeteringen voor het comfort waren. Dat maakte het makkelijker om te beslissen wat we voorrang wilden geven.”

Duidelijk overzicht mogelijkheden, kosten en besparingen

Na zijn bezoek stuurde de Energieadviseur een rapport toe met een duidelijk overzicht. Han: “Daarin stond wat we allemaal konden doen. Wat dat zou schelen in de hoeveelheid gas en elektriciteit die we gebruiken. En de adviseur gaf duidelijk advies over wat echt de moeite waard was om aan te pakken qua energiekosten en wat alleen extra comfort zou geven.“

"We hadden een aantal dingen zelf niet in de gaten"

Tocht bij de achterdeur

“We merkten dat de keukendeur flink tochtte. Daar verloren we dus veel warmte,” wijst Han Goudswaard. “En dan moet de ketel al heel snel weer bijstoken om de temperatuur in de woonruimte op peil te houden.” Op advies van de adviseur koos het echtpaar voor een isolerende deur. Dat is een deur met een isolatielaag tussen de binnen- en buitendeur. Daar komt de kou dus nauwelijks nog doorheen.

Kierend luik

Vlakbij de keukendeur zit ook een luik naar een zolder. Ook daar bleek veel warmte te verdwijnen via de kieren liet de Energieadviseur zien. Meneer Goudswaard vertelt: “Op dat zoldertje zit de verwarming. Vroeger had het verwarmingssysteem zuurstof nodig, maar die van tegenwoordig niet meer. Na de Energiescan hebben we de zolder afgetimmerd en hebben het luik vervangen.”

Advies over de ramen

Hij vervolgt: “We hadden al overal dubbelglas, maar wel wat verouderd. De adviseur heeft gekeken naar de kwaliteit ervan en adviseerde daarbij dat vervangen niet per se nodig was. Het zou wel iets meer comfort geven, maar qua energieverbruik zou het geen wereld van verschil opleveren.”

Dat bleek te kloppen. Goudswaard besloot vanwege het comfort de ramen toch wel te vervangen voor HR++glas, met op een aantal plekken roosters erin voor de ventilatie. “Het scheelt inderdaad niet veel op de energierekening. Maar qua geluid wel! En er komt minder kou van de ramen.”

Duurzame Nijkerker Goudswaard Energiescan Ventilatie

"Dankzij advies niet meer zonnepanelen gelegd dan we nodig hebben"

Handige plek voor zonnepanelen

Goudswaard was ook benieuwd of zonnepanelen zinvol waren voor hen. “De adviseur gaf ons daarbij praktische, bruikbare tips. Het dak van de garage was de handigste plek, want die ligt pal op het zuiden. Er pasten voldoende panelen op, twaalf stuks. En daar hadden we maar één omvormer voor nodig.”

Als Han en zijn vrouw nog meer panelen hadden gewild, dan had dat op het dak van het huis gemoeten. En dan hadden ze nog een omvormer nodig. “Maar meer panelen zou eigenlijk geen toegevoegde waarde voor ons hebben, legde de adviseur uit. Met twaalf stuks wekken we meer dan genoeg op voor onszelf.”

Tegenvaller voorkomen

Toen ze samen de schuur verder bekeken, bleek de muur aan de achterkant poreus te zijn, waardoor die niet stevig genoeg was om de zonnepanelen te dragen. “Met die wetenschap hebben we de muur eerst laten vervangen, zodat daarna de panelen het dak op konden. Fijn dat we hier tijdens de energiescan al achter kwamen. Anders was dat een flinke tegenvaller geweest.”

"De Energiescan heeft ons een hoop rust gebracht"

Bellen als we nog vragen hebben

Na het opleveren van het rapport bood de Energieadviseur aan dat het echtpaar hem mocht bellen wanneer ze nog vragen had. “Dat hebben we alleen gedaan om hem te vertellen dat hij zo goed geholpen heeft. Ons advies aan andere mensen is dan ook: laat een Energiescan maken. Dat levert je nuttige input op. Er wordt je niks opgedrongen, maar er wordt met je meegedacht. Het heeft ons een hoop rust gebracht.”

Lees ook: