Het groene dak van Jolanda

Verhaal Jolanda groen dak op schuur duurzame Nijkerkers

Het groene dak van Jolanda

Goede isolatie had ze nodig, vooral om de ruimte koel te houden. Toen Jolanda van Valkengoed besloot om haar garage om te bouwen tot een trimsalon voor honden, wist ze al snel dat ze een groen dak wilde. “Deels omdat ik gek ben op vetplantjes en het zorgt voor koelte. Maar ook omdat je met een groen dak binnen het plafond niet hoeft te isoleren en dat scheelt ruimte!”

Subsidie voor groen dak

Jolanda, die samen met haar partner in Hoevelaken woont, had al vaker sedumdaken gezien. “En dat vond ik er altijd zo gaaf uitzien met al die plantjes.” Toen ze de schuur wilden verbouwen en zich aan het verdiepen waren in isolatie, las Jolanda in de krant dat de gemeente subsidie geeft voor het aanleggen van een groen dak. “Nou, dat was echt super. We kregen echt een heel groot deel van de kosten vergoed. De keuze voor een groen dak was daarmee snel gemaakt.”

“Bij warm weer blijft het heerlijk koel dankzij de plantjes op het dak”

Dak geschikt maken

Voordat het sedumdak van planten erop kon, moest er gecheckt worden of het dak het gewicht kon dragen. Jolanda: “Die plantjes houden water vast, tot wel zes weken lang. Met de plantjes, bakken, matjes en het regenwater bij elkaar opgeteld, kan het gewicht oplopen tot 100 kilo per m².” Daarom werd er vooraf een berekening gemaakt en daaruit bleek dat het dak verzwaard moest worden met extra balken. “Dat kost wat geld, maar toch wilden we het doen.”

Meer tuin door sedumdak

Vervolgens kon de hovenier het groende dak aanleggen. “Heerlijk,” vinden Jolanda en haar partner. “Voorheen was de schuur maar de schuur. Dit ziet er zoveel gezelliger uit. Het is een stukje tuin erbij.” Bovendien scheelt het qua temperatuur. “Eerder werd de schuur altijd heel warm in de zon. Nu blijft het heerlijk koel. Perfect voor mijn hondentrimsalon.”

Lees ook:

Verhaal Stefan van de Werken groen dak Nijkerk Nijkerkerveen Duurzame Nijkerker
Het verhaal van Stefan en zijn groene dak
Subsidie groen dak Nijkerk sedumdak
Subsidie voor een groen dak
Regenwater regenpijp afkoppelen groene tuin
Uw regenpijp afkoppelen