Het duurzame dak van Stefan

Verhaal Stefan van de Werken groen dak Nijkerk Nijkerkerveen Duurzame Nijkerker

Goed bezig met een groen dak

Stefan van de Werken woont sinds 2018 met zijn vrouw in een starterswoning in Nijkerkerveen. Een energiezuinige nieuwbouwwoning. “Maar toch wilde ik ook nog een groen dak op de schuur. Waarom? Zodat er meer ruimte is voor insecten zoals bijen. En we over 50 jaar nog steeds voedsel hebben. Dus ook voor onze kinderen.”

Regenwater en insecten

Door zijn werk als verkeerskundige weet Stefan één en ander over bestrating en waterdoorlating in bebouwd gebied. “Hoe meer groen, hoe beter water kan wegstromen en hoe koeler het is in warme periodes.” Stefan wilde daarom meer ruimte aan de natuur geven in zijn achtertuin. “En we deden toch niks met het dak van de schuur. Nu we een sedumdak hebben, ziet het er een stuk leuker uit én zijn er meer vlinders en bijen.”

“Toen ik vertelde over een groen dak wilden de buren ook meedoen”

Kosten delen en subsidie

Toen hij zijn buren over zijn plan vertelden, kregen ook zij interesse in een groen dak. Meerdere buren wilden meedoen. “Hierdoor hoefden we nu maar 1 keer voor de levering te betalen, dat scheelde in de kosten. En omdat het aanleggen niet moeilijk is, hebben we dat zelf gedaan. Het sedumdak kostte een paar honderd euro, maar dankzij de subsidie van de gemeente Nijkerk en het zelf aanleggen kostte het ons vrijwel niets. Behalve een gezellige ochtend arbeid met de buren!”

Groen dak zelf aanleggen

Stefan en zijn buren hebben zelf de sedumdaken gelegd. “Je bestelt een soort bouwpakket. Dat heb je echt zo op je dak gelegd. Je veegt je bitumen dak schoon, legt er wortelwerende dakbedekking op, vervolgens de substraatmatten die het water bufferen, daar de aarde overheen en dan rol je de matten met plantjes uit. Je hoeft het dan alleen nog maar op maat te snijden en in het begin wat water te geven. We waren echt zo klaar.”

Onderhoudsvriendelijk

Een groen dak vergt weinig onderhoud. Stefan: “We hebben gekozen voor de minst onderhoudsgevoelige versie. De plantjes hebben nauwelijks water nodig. Alleen bij langdurige droogte, zoals bij een hittegolf, moet er een klein beetje water bij. En je moet ze af en toe bemesten.”

Bemesten vanwege mos

Het sedumdak moet 1 tot 2 keer per jaar bemest worden met sedummest. Zo voorkom je dat het mos gaat overheersen. Wanneer het dak rood verkleurt, is dat een teken dat er mos groeit. “Een beetje mos is op zich niet erg, want het dak bergt dan nog wel water, maar de plantjes komen dan niet meer goed tot groei en bloei. Ik haal het mos er begin april uit en bemest het dak dan goed. Het liefst voor een regenbui of regenperiode. Ditzelfde  doe ik nog een keer in september.”

Koele schuur

Stefan: “De sedumplantjes bufferen wel 30 liter regenwater per vierkante meter en daar kunnen ze heel lang mee vooruit. En al die tijd hebben we een heerlijk koele schuur en een hele fijne tuin!”