De groene tuin van Silvy

Silvy Duurzame Nijkerker groene tuin tegels inheemse planten

De tuin geeft me heel veel positieve energie

De vogels kwetteren je al tegemoet als je de tuin van Silvy van Dooren inloopt. Wat niet zo gek is, want ze kunnen hier volop eten vinden en veilig hun nesten bouwen. Overal zijn bessen, nootjes, zaden, insecten en sappige wormen te vinden. Dat was ooit wel anders. De tuin lag vol met tegels. En veel van de planten waren eigenlijk te exotisch voor dit klimaat.

Voedselketen in de tuin

De tegels gingen eruit. Planten gingen erin. En nu groeit en bloeit er probleemloos van alles deze tuin in Hoevelaken. Silvy vertelt: “Dat komt omdat we nu alleen nog maar inheemse planten en bomen hebben. Als die eenmaal groeien, hoef je ze nooit extra water te geven. Warmte, droogte, nattigheid of kou, ze overleven het makkelijk. Bovendien zijn het precies de planten waar de insecten uit deze streek van houden.” En omdat zij weer voer zijn voor vogels, zijn hier dus zoveel vogels? Silvy: “Precies, het werkt allemaal samen.”

“De haag zit vol voedsel voor insecten en vogels!”

Groen dat hier thuis is

Hoe hebben Silvy en haar man Douwe de tuin zo biodivers gekregen? “Stukje bij beetje. We hadden wel wat ideeën, maar dat moet bij ons altijd even pruttelen. Wat hielp was dat er een programma liep van Stichting Landschapsbeheer Gelderland. Daarmee kon je heel goedkoop bomen en struiken aanschaffen, die oorspronkelijk thuishoren in dit gebied. We hebben daar drie keer aan meegedaan. In plaats van een omheining hebben we toen meidoornhaag en hoogstam fruitbomen neergezet.”

Een haag vol variatie

“En kijk, daar hebben we een struweelhaag aangeplant.” Silvy toont een meterslange schutting van struiken. “De haag is een mix van verschillende soorten. De sleedoorn, lijsterbes, hazelaar, vogelkers en meidoorn. Allemaal voedsel voor insecten en vogels!” Omdat de struiken op verschillende momenten bloeien, heeft Silvy ze afwisselend geplant. “Zo ziet het er altijd leuk uit.”

Duurzame Nijkerker SIlvy groene tuin insect struweelhaag 2

Buitenspelen

Silvy wordt elke dag weer blij van de tuin. “Ik denk dat dat iets van vroeger is. Als het ook maar een beetje mooi weer was, ging ik buitenspelen. En dat heb ik nog steeds. Zodra er een straaltje zon is, dan moet ik naar buiten, de tuin in. Ik krijg er positieve energie van. En er is altijd wat te doen.” Kan ze dan wel stilzitten als ze in de tuin is? “Ja hoor, dat lukt me ook. Met een kopje thee erbij, beetje om me heen kijken. Wat helpt is dat ik een tuinboek bijhoud. Daarin staat bijvoorbeeld wanneer ik welke planten moet snoeien. En straks maak ik een aantekening dat op dit moment de hop teveel de rododendron ingroeit. En dat ik dat binnenkort even moet weghalen.”

"Water brengt nieuw leven met zich mee"

Water opvangen

Het volgende project in de tuin is het uitgraven van een vijver. “Dat waren we al een poosje van plan, maar het huis is oud en alle leidingen waren nogal houtje touwtje gelegd. We moesten eerst uitvogelen hoe alle buizen in de tuin lagen. En hier en daar een oude buis vervangen. Nu dat allemaal op orde is, kunnen we veilig gaan graven. Want we willen wel water, maar geen lekkage.”

Water brengt leven

Dankzij de vijver kan regenwater rustig de grond inzakken. En het brengt nieuw leven met zich mee. Planten en nog meer diertjes, vogels en insecten. Die gebruiken het water om te drinken, zwemmen, badderen of om eitjes te leggen. Silvy: “Ik hoop dat er libellen komen. Die zijn zo mooi. En ja, water trekt ook muggen, maar dat vind ik niet erg. Goed voor de vogels. En ook voor de vleermuizen.”

Vanuit de regenpijp de vijver in

De vijver van Silvy wordt dus gevuld met regenwater. Niet alleen met de regen die er rechtstreeks invalt, maar ook de regen vanaf het huis. “Douwe heeft onderaan de regenpijp met veel precisie een gootje gelegd. Via dat gootje stroomt het water zo de vijver in.” Silvy loopt naar de plek waar het gootje eindigt. “En hier ga ik gele lissen planten, want die zuiveren het water.”

Silvy Duurzame Nijkerker groene tuin gootje naar vijver
Silvy Duurzame Nijkerker groene tuin houtsnipperpaadje

Alles heeft nog nut

Zo’n tuin, een vijver, dat vraagt natuurlijk wel om onderhoud. “Jawel, maar je moet het vooral niet te netjes maken. Wij voeren niks af, want heel veel kun je op een andere manier opnieuw gebruiken. Onze sierappel heeft bijvoorbeeld een dode tak. Die laten we zitten voor de insecten en de specht. Van de takken van de wilgen hebben we net een hek gevlochten, dat straks weer gaat uitlopen. Dennenappels en andere oude takken gebruiken we voor houtsnipperpaadjes (behalve van de meidoorn, anders gaan onze fietsbanden lek). En de aarde die we opgraven bij het maken van de vijver, gebruiken we verderop in de tuin om de grond te egaliseren. Het enige dat we echt weg hebben gedaan zijn de tegels die er lagen.”

"Tuintegels op Marktplaats gezet"

Nieuwe bestemmingen tuintegels

Wat hebben ze eigenlijk gedaan met al die tegels? “Op Marktplaats gezet,” vertelt Silvy. “En dat ging als een tierelier. Het leuke is: al die tegels kregen een nieuwe bestemming. Sommige mensen gingen er een plantenbak van maken. Iemand anders gebruikte ze als fundering in zijn schuurtje. Er zijn tegels die nu aan de rand van een zwembad liggen. En anderen liggen bij iemand op het dak onder de zonnepanelen. Ik ben er blij mee. Ik vind het een fijn idee dat ze op een nuttige manier opnieuw worden gebruikt. En wij hebben er een heerlijke tuin voor terug gekregen!”