De groene tuin van Wim en Johanna

Tuin vergoenen tegels eruit duurzaam Nijkerk Nijkerkerveen Van Duinkerken

Ze zijn dol op planten. Het hele huis staat er vol mee. En buiten hadden ze ook al veel potten. Maar die potten hebben Wim en Johanna van Duinkerken grotendeels vervangen voor vaste planten. “We hebben wat tegels eruit gehaald en daar een plantenbak voor in de plaats gemaakt. Dat is een stuk minder rommelig. Bovendien hebben vaste planten veel minder water nodig.”

Tegels eruit, vaste planten erin

Ze kwamen op het idee na een praatje met de Regenwateradviseur. Tijdens het uitlaten van de hond, zagen ze haar bij de Klimaatkamer staan. En uit nieuwsgierigheid spraken ze haar aan. Ze kregen het over het voordeel van tuintegels vervangen voor planten en namen wat folders mee naar huis. “Niet veel later hebben we een bloembak erbij gemaakt. En dankzij een speciale actie konden we ook nog de tegels inruilen voor planten. Dat was mooi meegenomen!”

Ook voor de achterkleinkinderen

Het stel woont al 58 jaar aan de Van Rootselaarstraat. Ze betrokken het huis als jonggehuwden en zijn nu drie kinderen, acht kleinkinderen en vier achterkleinkinderen verder. Een goede reden om rekening te houden met het milieu. “Want die moet ook verder kunnen leven op deze aarde.”

“Vaste planten hebben minder water nodig”

Netjes omgaan met afval

Dus wordt ook het afval strikt gesorteerd. Ieder soort in de juiste afvalbak. “Als zij per ongeluk plastic in de papierbak gooit, dan vis ik het eruit en sorteer het alsnog. Bij vensterenveloppen haal ik het plastic los, want dat is PMD en de rest is papier.”
Johanna: “We ergeren ons dan ook kapot aan zwerfafval. Vroeger fietsten we veel en wat mensen dan in de berm achterlaten, niet te geloven! Alsof je buiten maar alles mag weggooien. Zul je zien, dat zijn juist de mensen die thuis op hun sokken lopen om de vloer netjes te houden.”

Zon en schaduw

Terug naar de tuin. Die niet per se heel groot is, maar waar ze wel in de zon én in de schaduw kunnen zitten. Het is echt een verlengstuk van hun leefruimte. En dat van de vogels, die vaak naar de tuin komen om wat te eten, maar dat terzijde. Voorin staat de tuintafel in het zonnetje. Achterin hebben ze een comfortabel overdekt zitje gemaakt. “Het is daar heerlijk koel onder de druif. En die geeft ook nog eens heerlijke zoete druiven, jaar na jaar.” Er staat trouwens nog meer lekkers in de tuin. Sjalotjes, kervel, andere kruiden. “Dat krijg je als je een kind van de groenteboer bent,” lacht Johanna.

“Onder de druif zitten we heerlijk koel”

Water uit de regenton

De planten krijgen water uit de regenton. Wanneer het regent, loopt het water via het dak de regenpijp in die is aangesloten op de regenton. “Soms zetten we zelfs ook nog emmers neer om de regen op te vangen. Hoewel dat met de vaste planten minder nodig is. Die drinken minder dan planten in pot.”

Planten voor altijd

Wim en Johanna zijn zuinig op hun planten. Wim: “Toen mijn ouderlijk huis nieuwe bewoners kreeg, heb ik eerst de oude pioenroos van mijn moeder overgeplant naar onze tuin. Die is al meer dan 80 jaar oud en maar bloeit nog steeds. Ik ben eraan gehecht en kijk er nog steeds met plezier naar.” En zo komen geschiedenis en toekomst samen in de tuin van de familie Van Duinkerken.