Opening coronaproof Klimaatkamer maart 2021 jpg

Wethouder opent coronaproof Klimaatkamer

Vanaf vandaag is de Klimaatkamer open! Dit mobiele en coronaproof informatieloket geeft inwoners de mogelijkheid om dichtbij huis gratis advies in te winnen bij de Regenwateradviseur of het Energieloket van gemeente Nijkerk. De Klimaatkamer, die tot 22 mei bij de Baggelaar in Nijkerkerveen staat, werd vandaag op symbolische wijze geopend door wethouder Dijksterhuis.

Klimaatadaptatie in Nijkerkerveen

Momenteel wordt het centrum van Nijkerkerveen heringericht en klimaatadaptatie is een onderdeel daarvan. Aan de voorkant van zo’n 200 woningen worden de regenpijpen afgekoppeld. Hierdoor komt hemelwater (regen, sneeuw en hagel) niet meer in het riool voor vuilwater terecht, maar stroomt af naar het grondwater. Voldoende grondwater is belangrijk voor de natuur, voor ons drinkwater en voor de landbouw.

Voor vragen over duurzame maatregelen

Inwoners die schoon regenwater ook aan de achterkant van hun huis graag slim willen benutten of bijvoorbeeld interesse hebben in een groen dak, kunnen hiervoor gratis advies krijgen van Regenwateradviseur Renée Kleijn. De regenpijp afkoppelen is slechts één van de maatregelen die mensen kunnen nemen om te verduurzamen. Daarom zal ook Henk Eilander van het Energieloket regelmatig aanwezig zijn in de Klimaatkamer, voor mensen met vragen over bijvoorbeeld isoleren, zonnepanelen, de warmtepomp of subsidies en financiële regelingen hiervoor. Ook dit is een gratis service van de gemeente.

Wethouder Dijksterhuis open Klimaatkamer Regenwatercoach Renée Kleijn

Van dichtbij bekijken

Wethouder Dijksterhuis is enthousiast over de Klimaatkamer. “We willen onze inwoners graag op weg helpen met het nemen van duurzame maatregelen en het helpt als je dan dingen kunt laten zien. Corona gooide flink wat roet in het eten, maar dankzij de Klimaatkamer kunnen we toch weer -veilig – in gesprek en onder andere een groen dak en een afgekoppelde regenpijp laten zien.” Dijksterhuis hoopt dat de Klimaatkamer veel mensen inspireert om ook in hun eigen omgeving aan de slag te gaan met duurzame maatregelen. “Zodat we samen voor onze aarde blijven zorgen”.

Aanwezig

Regenwateradviseur Renée Kleijn is in de Klimaatkamer aanwezig op:

• dinsdag van 10.00 tot 15.00 uur
  • donderdag van 10.00 tot 15.00 uur
  • vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur
  • iedere eerste zaterdag van de maand van 10.00 tot 14.00 uur.

Henk Eilander van het Energieloket is aanwezig op:

• iedere woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur

Na Nijkerkerveen andere wijken

De Klimaatkamer staat momenteel in Nijkerkerveen. Daarna zal hij ook in andere wijken komen. De Klimaatkamer is overigens bijna geheel gebouwd en ingericht met gerecyclede materialen.