Enquete Afval scheiden prullenbak in keuken huis gft Duurzaam Nijkerk

Uitkomst enquête over het scheiden van afval

In april dit jaar hield de gemeente een enquête over het scheiden van afval in Nijkerk. De aanleiding hiervoor was dat er nog veel herbruikbare grondstoffen, zoals GFT en plastic, in het restafval terecht komen. Daarom wil de gemeente graag weten hoe ze u als inwoner beter van dienst kan zijn bij het goed scheiden van afval. Zodat er zoveel mogelijk grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden.

Belemmeringen bij het scheiden van afval

De antwoorden uit de enquête geven veel inzicht. Eén van de redenen waarom mensen het lastig vinden om afval goed te scheiden, is dat ze niet altijd weten in welke bak het afval moet. Een andere reden om bijvoorbeeld GFT en plastic verpakkingen van etenswaren bij het restafval te gooien, is dat mensen geen last willen hebben van stank of ongedierte, zoals maden. Bovendien vragen veel mensen die de enquête hebben ingevuld zich af wat er wordt gedaan met het gescheiden afval. Ze zouden daar meer informatie over willen krijgen.

Afval dat het minst wordt gescheiden

Uit de enquête blijkt ook dat luiers, klein chemisch afval (zoals batterijen, lampen, verfproducten), gebruikt textiel en keukenafval (gekookte en ongekookte etensresten) het minst worden gescheiden.

Dit doen Nijkerkers erg goed

Naast het scheiden van afval doen veel Nijkerkers hun best om op andere manieren hun hoeveelheid afval te beperken. Zoals het afmeten van de hoeveel eten die ze koken. En het meenemen van een eigen tas wanneer ze boodschappen gaan doen.

Input voor beleid

Deze uitkomsten van de enquête worden door de gemeente gebruikt om de komende jaren keuzes te maken in het afvalbeleid. Bijvoorbeeld doordat afval scheiden eenvoudiger wordt. Wethouder René Windhouwer: “Bijna al ons afval bestaat eigenlijk uit gebruikte grondstoffen. Die materialen kun je prima opnieuw bewerken en weer gebruiken. Van oud papier wordt bijvoorbeeld nieuw papier gemaakt, van glas weer glas, van plastic nieuw plastic en van GFT compost. Handig, want zo hoeven we niet steeds grondstoffen uit de aarde te halen en beperken we de berg afval.”

Daar voegt hij aan toe: “Onze ambitie is dat afval nog beter wordt gescheiden Nijkerk. De uitslag van enquête is daarbij erg zinvolle input.”