Openings Klimaatkamer Tournee plantjesactie 2024

Tournee Klimaatkamer van start met mooie actie voor inwoners

De Klimaatkamer Tournee is begonnen! Vandaag gaf wethouder Windhouwer samen met de lokale ondernemers Sander van Soeren Tuinplanten, Bast de Plantgigant en Tuincentrum Muis. het startschot voor de tournee en de plantjesactie.

Gemeente betaalt mee aan planten in de tuin

Dit tuinseizoen staat de Klimaatkamer per toerbeurt op het terrein van Sander van Soeren Tuinplanten, Bast de Plantgigant en Tuincentrum Muis. Dat gaat gepaard met een mooie actie om de inwoners van gemeente Nijkerk te helpen aan nóg meer groen in de tuin of op het balkon. Wie vijftien euro besteedt aan de speciaal uitgekozen – biologische en inheemse – actieplanten, krijgt er vijf euro van de gemeente bij. Dus voor twintig euro halen, voor vijftien euro betalen.

Stimulans voor meer groen

Met deze tournee en de plantenactie wil de gemeente inwoners stimuleren tegels in de tuin te vervangen door planten. Meer ruimte voor planten, bomen en bloemen is goed voor de biodiversiteit en dat heeft tal van voordelen. Want een duurzaam ecosysteem geeft ons zuurstof, schoon water, eten en grondstoffen.

De voordelen van een groene tuin zijn dat het verkoeling geeft tijdens warme dagen, het regenwater opvangt en wateroverlast voorkomt. Het verbetert de luchtkwaliteit. Het biedt voedsel en een schuilplek aan vogels, vlinders en andere insecten. En het nodigt uit om naar buiten te gaan. Genoeg redenen dus om te zorgen voor meer groen. Daarbij helpen alle beetjes, ook een extra stukje in de tuin of op het balkon.

Samenwerking met lokale ondernemers

Wethouder Windhouwer is blij met deze samenwerking tussen de gemeente en de drie tuincentra. “Het klimaat is van ons allemaal. En klimaatadaptatie is iets waar we allemaal mee aan de slag moeten. Fijn dat deze ondernemers daar ook hun rol in pakken en bij deze actie een aanbod hebben samengesteld met inheemse planten die passen bij de biodiversiteit van Nijkerk.”

Gratis advies

Bij de Klimaatkamer kunnen inwoners van de Regenwateradviseur gratis advies krijgen over het verduurzamen van hun huis en tuin. De Regenwateradviseur is op vrijdagen tussen 10.30 – 15.30 uur en zaterdagen tussen 10.30 – 14.30 uur aanwezig in de Klimaatkamer.

Tourschema: waar en wanneer

De Klimaatkamer staat de komende maanden op de volgende locaties:

• 19 april t/m 18 mei – Sander van Soeren Tuinplanten – Buntwal 4a, Nijkerkerveen
  • 24 mei t/m 22 juni – Bast de Plantgigant – Dijkje 5, Nijkerkerveen
  • 28 juni t/m 27 juli – Tuincentrum Muis – Zelderseweg 3, Zwartebroek/Nijkerk