Afval scheiden, hoe kunnen we dat makkelijker maken?

Afval scheiden interviews Nijkerk

Onderzoek in de buurt

Hoe kunnen we afval scheiden voor u makkelijker maken? Dat willen we graag weten. Daarom doen we in een aantal buurten in Nijkerk onderzoek.

Interview bij u thuis

Tussen 16 en 20 januari is er een kans dat er iemand van onderzoeksbureau Citisens bij u aanbelt. En vraagt of u tijd heeft voor een gesprek. We willen namelijk graag weten of u wel of juist niet uw afval scheidt. En waarom. Wat zijn obstakels, wat zijn bezwaren, wat werkt goed voor u en heeft u nog tips voor de gemeente?

Afspraak maken

Heeft u een brief gekregen en lijkt het u leuk om met ons mee te denken, dan kunt u ook vooraf  al een afspraak maken.

We moeten zuiniger met onze grondstoffen omgaan. Hoe we nu produceren, consumeren en weggooien is vaak ontzettend belastend voor het klimaat. Het goede nieuws is: heel veel materialen zijn opnieuw te gebruiken als grondstof. Daarom zamelen we dit ‘afval’ zoveel mogelijk gescheiden in: PMD, gft, papier, glas, textiel, klein chemisch afval en apparaten.

Zo wordt afval een grondstof!

Nee, dat gebeurt niet. Wat wel heel soms gebeurt, is dat een partij apart ingezameld afval wordt afgekeurd. Omdat er te veel afval tussen zit dat er niet in hoort. Bijvoorbeeld plastic in het gft of etensresten tussen het oud papier. Dan is het afval niet schoon genoeg om te verwerken tot nieuwe grondstof.

Daarom is zo het belangrijk om uw afval zorgvuldig te scheiden.

Afval achteraf scheiden is lang niet voor alles mogelijk. Oud papier en textiel wordt bijvoorbeeld nat en onbruikbaar. Etensresten kleven overal aan vast. En aluminium is minder goed uit het restafval te halen. Als afval al gescheiden wordt ingeleverd, kan het veel beter gerecycled worden tot nieuwe producten.