Het groene dak buren Rinnerd en Johan

Verhaal buren Rinnerd en Johan duurzame Nijkerkers

Samen weet je meer

De heren Rinnerd Plantinga en Johan van der Kamp maken regelmatig een praatje op straat, met elkaar en met andere buurtgenoten van de Knopenfabriek in Nijkerk. Handig, want zo kwamen ze erachter dat er meerdere mensen interesse hadden in het aanleggen van een groen dak. Ze besloten de krachten te bundelen en gezamenlijk advies in te winnen. En dat heeft mooi uitgepakt, inmiddels ligt er bij vier woningen een groen dak, in totaal 150 m²!

Op zoek naar informatie

De buren hebben het project gezamenlijk aangepakt. “Eerst zijn we op internet gaan zoeken,” vertelt Rinnerd Plantinga. “Daarna ben ik samen met een andere buurman een kijkje gaan nemen bij een leverancier. Want er bestaan verschillende systemen en die wilden we zien.” Johan van der Kamp vult aan: “We wilden ook nog wat meer weten over de verzekering, de kans op lekkage en de brandveiligheid bij een groen dak. Er is weinig risico. In die zoektocht naar informatie kwam ik erachter dat een verzekeraar groene daken aanbiedt in samenwerking met Groendakcoach. Daar hebben we gebruik van gemaakt.”

“Samen informatie inwinnen werkte erg goed”

Subsidie makkelijk en snel aangevraagd

De gemeente Nijkerk geeft subsidie voor het aanleggen van een groen dak. Plantinga: “Dat is een hele gunstige regeling. De gemeente betaalt echt een flink deel mee. Op de website staat heldere informatie over deze subsidie. En de aanvraag ging heel makkelijk en snel.”

Aanleg ook makkelijk en snel

Hetzelfde geldt voor de aanleg van het groene dak. Van der Kamp: “Binnen een dag was het klaar. Eerst kwam een vrachtwagen al het grind van de vier daken zuigen. Daarna werd er worteldoek gelegd, vervolgens een laag die water vasthoudt en daar bovenop de gazonmatten met de plantjes.”

Plantinga: “De sedumplantjes vragen verder weinig onderhoud. Twee keer per jaar wat onkruid weghalen en bij lange droogte wat water geven. Dat is het.”

"Samen verduurzamen niet alleen idealistisch, maar ook praktisch"

Motivatie om te vergroenen

Rinnerd Plantinga vindt duurzaamheid een belangrijk thema: “Kijk, wij zijn al met pensioen en de duurzame maatregelen die we nemen zullen we zelf nog maar kort meemaken. Toch vind ik het belangrijk om te vergroenen.”
“Ik doe het niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn kinderen en kleinkinderen,” aldus Johan van der Kamp. “Alle kleine beetjes helpen, dus we doen wat we kunnen. We hebben bijvoorbeeld ook zonnepanelen. Ons eigen dak biedt daar weinig ruimte voor, dus dat hebben we via Zon op Nijkerk geregeld.” Rinnerd Plantinga: “Die investering heb ik ook gedaan, evenals een aantal andere buren. Naast het nut van duurzame energie, levert de stroom ons meer op dan geld op de bank.”

Over hun nieuwe dakbedekking zijn de heren ook erg positief: “Het fijne van een groen dak is dat het in de zomer de warmte dempt. En veel regenwater opvangt, zodat er minder via het riool naar de wadi stroomt,”

Het voordeel van samen met de buren

De heren zijn het erover eens dat het zinvol is om duurzame maatregelen samen met buurtgenoten te nemen. Van der Kamp: “Samen weet je meer. Een andere buurman stelde bijvoorbeeld vragen die ik zelf niet had bedacht, maar wel heel goed vond.”
Hebben ze nog andere plannen? Plantinga: “Het lijkt mij handig om gebruiksvoorwerpen te delen. Zoals een ladder, een verticuteermachine en misschien zelfs auto’s. Dingen die je maar af en toe nodig hebt en verder vooral in de weg staan. Dan is verduurzamen niet alleen idealistisch, maar ook gewoon praktisch.” Tijd dus om weer bij te praten met de buren. Want wie weet zien die dat ook wel zitten!