De zonnepanelen van Thea

De zonnepanelen van Duurzame Nijkerker Thea

Thea wekt zelf energie op via het dak

Thea Verdoold woont met haar man en zoon in een tussenwoning in Corlaer. Sinds drie jaar liggen er zonnepanelen op het dak. En dat bevalt goed. “Boven verwachting eigenlijk,” vertelt Thea. “Zelfs bij bewolkt weer wekken de panelen energie op.”

De buurman begon

Het idee om zonnepanelen te plaatsen, ontstond nadat de buurman vertelde dat hij panelen nam. “Wij gingen ervan uit dat ons dak te klein was en dat zonnepanelen daarom niet lonend zouden zijn. Bovendien heb ik een hekel aan gladde verkopers, dus alle aanbiedingen die voorbij kwamen liet ik links liggen.” Toch ging ze overstag. “Want ik ergerde me nog meer aan de energieleveranciers, die telkens maar hun tarieven wisselden. Daarnaast vroeg ik me af hoe groen de groene stroom écht is die zij leverden. Dat was het moment dat we ons er meer in zijn gaan verdiepen.”

Echt groene stroom

Zonnepanelen leveren echt groene stroom, omdat de zon geen fossiele brandstof is. “Dus toen zijn we toch maar eens in gesprek gegaan met een partij die alles voor je regelt. Zij keken naar de ligging van ons dak, hoeveel panelen er op pasten, rekenden voor wat de kosten en de baten zouden zijn en konden alles voor ons regelen. En dat was fijn, want wij zijn zelf niet zo technisch.”

“Wij zijn niet technisch, maar dat was ook niet nodig, alles werd geregeld”

8 panelen op het zuidwesten

Het dak van Thea ligt op het zuidwesten en er passen 8 panelen op. Doordat het huis een goed geïsoleerde tussenwoning is, verliest het weinig energie. De acht panelen wekken de helft op van de hoeveelheid energie die het gezin verbruikt. De andere helft nemen we ze af via de energieleverancier. Thea: “We dragen dus niet alleen een steentje bij aan het tegengaan van de opwarming van de aarde. Onze energierekening is ook een stuk lager.”

Terugverdientijd van de zonnepanelen

De zonnepanelen zijn in 2018 geplaatst. “We konden de btw die we erover betaalden later terugkrijgen via de belasting. Daarmee hebben de panelen en de installatie ervan ons zo’n 3000 euro gekost. Onze energierekening is dankzij de panelen omlaag gegaan, doordat we een deel van onze stroom zelf opwekken. Daardoor verdienen we de kosten van de zonnepanelen binnen 10 jaar terug.” Zonnepanelen hebben een levensduur van zo’n 25 jaar, dus de rest is winst.

Altijd overzicht

Hoeveel energie de panelen opwekken en hoeveel het gezin daar zelf van gebruikt, kan Thea gemakkelijk inzien via een app op haar telefoon. De app is verbonden aan de slimme meter die het gezin al had. Thea legt uit: “Per maand kun je precies zien wat je verbruikt en hoeveel je opwekt. Dat geeft best grappige inzichten. Toen we bijvoorbeeld de kamer van mijn zoon aan het verbouwen waren, zagen we via de app dat we ineens minder stroom verbruikten. Waarschijnlijk omdat hij tijdens die verbouwing minder apparaten kon gebruiken!”

Iedere zonnestraal brengt wat op

Thea: “Iedere zonnestraal wordt benut door de zonnepanelen. Het moet echt een hele donkere onweersdag zijn, willen ze nauwelijks wat opwekken.” Ze vervolgt: “Kijk, wat de gemiddelde opbrengst is, moet je bekijken over een heel jaar. In de winter wek je minder energie op, omdat de dagen dan korter zijn en er minder zonlicht is. De maanden die het meest opleveren zijn april, mei en juni door de combinatie van veel zonlicht en niet al te hoge temperaturen.”

App zonnepanelen Duurzame Nijkerker Thea

“April, mei en juni leveren de meeste stroom op”

Poster Duurzame Nijkerker Thea Red

Klimaatbewust op een praktische manier

Betrokken zijn bij het klimaat heeft Thea van huis uit meegekregen. “Toen ik jong was had ik op mijn kamer een poster hangen van het Wereld Natuur Fonds met ‘Red het oerwoud, spaar de wereld’. Er werd toen al gewaarschuwd dat de fossiele brandstoffen op konden raken. Dat is overigens nog steeds actueel, helaas.”

Door die betrokkenheid wilde Thea bijvoorbeeld heel lang geen auto rijden en deed ze alles met de trein.” Ze lacht: “Maar ja, later heb ik toch wel rijles genomen. Het moet ook een beetje praktisch blijven. Maar ik leef echt bewust. En met zonnepanelen weet ik zeker dat ik groene stroom gebruik en geen grijze.”

Rentmeesterschap

Tot slot voegt ze toe: “Ik heb geleerd dat je je hoort te gedragen als rentmeester over deze wereld. Je wilt toch, voor zover je je steentje kunt bijdragen, de aarde zo goed mogelijk achterlaten voor je kinderen.”