De isolatie van Gerrit

De isolatie van Gerrit en Tilly van de Berg Duurzame Nijkerk Nijkerker

"Ecologische voetafdruk klein houden"

Al sinds 1973 woont Gerrit van de Berg met zijn vrouw Tilly aan de Bizetlaan in Paasbos. Hun kinderen zijn er opgegroeid en uitgevlogen. En nog steeds woont het echtpaar er prettig en comfortabel. Sterker nog, steeds comfortabeler. Ze hebben in de loop der jaren het huis goed onderhouden én verbeteringen aangebracht, waaronder goede isolatie. Fijn voor henzelf, maar ze doen het ook voor het klimaat. “We willen onze ecologische voetafdruk namelijk klein houden.”

De dunne wandjes van de jaren ‘70

In de jaren ’70 werden de huizen op een andere manier gebouwd dan tegenwoordig. De muren, kozijnen, ramen, vloer en het dak: het was dun en tochtig. Je moest flink stoken om het warm te houden. Gerrit vertelt: “De energie die je nodig had was er op zich wel. Maar daar voelden we ons niet helemaal prettig bij. De Club van Rome waarschuwde al dat we zuinig aan moesten doen, omdat de grondstoffen niet onuitputtelijk waren. Een terechte waarschuwing, die nog steeds opgaat.”

Eerste stappen in isolatie

In de jaren ’80, toen de woning nog een huurwoning was, besloot de verhuurder om de kruipruimte te isoleren door het vol te spuiten met een foamlaag. Gerrit: “Dat was een soort dik schuim, waardoor de kou vanuit de grond minder omhoog kon trekken.” In 1996 kwam daar spouwmuurisolatie bij en werden de ramen vervangen.

Wel of niet een warmtepomp?

Toen Gerrit en Tilly in 2002 de woning konden overkopen van de verhuurder, hebben ze dat gedaan. Nu is het echt hun eigen huis. Zo’n drie jaar geleden besloten ze hun huis nog verder te verduurzamen. “We hadden al een aantal zonnepanelen. En overwogen nu onder meer een warmtepomp. We wisten daar nog niet zoveel van, dus we gingen op zoek naar informatie daarover.”

Advies op maat

In die zoektocht bleek er in de buurt een informatieavond over verduurzamen te zijn, door het Energieloket van de gemeente. “Daar kregen we veel informatie en dat was heel zinvol. Via het Energieloket hebben we vervolgens een afspraak gemaakt met een Energieadviseur. Hij kwam bij ons thuis, keek wat er mogelijk was en rekende ons dat voor. Zijn advies was dat een warmtepomp nog een stap te ver was. We konden beter eerst verder gaan met isoleren.”

Isolatie mantel om het huis

Dat was een goed advies vertelt Gerrit: “Want isolatie is eigenlijk de mantel van je huis. Die wil je goed hebben en goed houden. We besloten HR++ glas in de ramen te zetten en om de zolder te isoleren.” De Energieadviseur hielp Gerrit en Tilly met het regelen van een professioneel bedrijf. “Dat was maar goed ook,” lacht Gerrit. “Want als ik het zelf had gedaan, had ik wat dunne platen hout gehaald bij de bouwmarkt. Maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Ze kwamen binnen met platen van 9 cm dik en hebben dat erg netjes afgewerkt.”

Weinig overlast, wel veel plezier ervan

De werkzaamheden vielen het echtpaar erg mee. De ramen werden in 3 dagen vervangen en ook met de zolder waren ze in zo’n 3 dagen klaar. “De zolder is van binnenuit geïsoleerd, dus ze hoefden niet het dak op. Dat het plafond nu wat lager is, daar hebben we geen last van. Daar hadden we genoeg ruimte voor.” Een andere simpele ingreep die ook echt helpt, is de deur die bovenaan de trap is geplaatst. “Zo stijgt de warmte niet meer naar de bovenverdieping, maar blijft in de woonkamer.”

Kamertemperatuur blijft op peil

Gerrit: “Nu het huis zo goed geïsoleerd is, kan het de warmte makkelijk binnen houden. We hoeven minder vaak bij te stoken om de temperatuur op peil te houden. En de ramen dempen ook nog eens het geluid.”

Budget om te besparen

Het huis isoleren, zonnepanelen nemen, het kost allemaal behoorlijk wat. “Gelukkig zijn er mooie subsidieregelingen. En doordat je minder energie gebruikt, verdien je de kosten terug door een lagere energierekening,” legt Gerrit uit. Sterker nog, dankzij hun zonnepanelen hebben Gerrit en Tilly regelmatig geld terug gekregen, in plaats van dat ze moesten betalen. “Kijk hier: een voorbeeld uit 2017. De elektriciteitsrekening was min 4,50 euro! Zo verdienen we de investering langzaamaan terug.”

Bewust

Daarnaast hebben Gerrit en Tilly altijd gespaard. “Dan kun je zulke maatregelen financieel goed aan. Ons uitgavenpatroon houdt onder meer in dat we niet onnodig dingen weggooien. Dat kregen we mee vanuit huis. Wij zijn opgegroeid in de jaren na de oorlog en toen was er nu eenmaal weinig. Dus je ging zuinig en bewust met spullen, eten en energie om. En dat doen we nu dus nog steeds.”