Gratis vetbollen bij de Klimaatkamer

Gratis actie vetbollen biodiversiteit Klimaatkamer actie Duurzaam Nijkerk

Actie: vogels in de winter handje helpen

In de winter is er minder voedsel voor vogels. En dat terwijl ze veel energie nodig hebben om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. U kunt de vogels in de tuin een handje helpen door ze bij te voeren. Wij helpen ook mee. Bij de Klimaatkamer kunt u gratis een paar vetbollen ophalen. Zolang de voorraad strekt!

Gratis advies

De Klimaatkamer is ons pop-up-loket waar u als inwoner van Nijkerk gratis advies kunt krijgen over het vergroenen van uw huis en tuin.

Waar en wanneer

Kijk hier voor de locatie en openingstijden van de Klimaatkamer. U kunt gewoon langskomen. Vooraf een afspraak maken is niet nodig.

Advies om de hoek

Eens in de zoveel tijd verhuist de Klimaatkamer. Zodat het loket telkens weer ergens anders dichtbij is voor inwoners van de gemeente.

We geven vetbollen zonder netje weg. Want in een netje kunnen de pootjes blijven haken, waardoor een vogel gewond raakt. Daarnaast waaien lege netjes makkelijk weg en komen ze als zwerfafval in de natuur terecht.

Dit is waarom vogels belangrijk zijn voor de biodiversiteit:

• Zaadjes: Vogels verspreiden zaadjes over allerlei afstanden en dat is belangrijk voor de groei van planten. Dat doen vogels door vruchten te eten en op een andere plek de zaadjes (die ze niet kunnen verteren) weer uit te poepen
  • Bestuiven: net als bij vlinders en bijen zorgen vogels voor het bestuiving van gewassen
  • Insecten: Vogels eten insecten en zorgen er zo voor dat er niet teveel insecten komen
  • Voedsel: Met name kleinere vogels zijn voedsel voor andere dieren