Actie tuintegel voor tuinplant - klimaatkamer bloemisterij Ham Nijkerkerveen

Actie tuintegel voor tuinplant

Inwoners van Nijkerkerveen kunnen vanaf donderdag 29 april tuintegels inruilen voor plantjes. Voor iedere vierkante meter aan tuintegels die ze inleveren bij de Klimaatkamer ontvangen ze een bon voor € 10 aan vaste tuinplanten retour. De actie maakt deel uit van de duurzame herinrichting in Nijkerkerveen. En met de actie hoopt de gemeente mensen te stimuleren hun tuin te vergroenen. Want hoe minder bestrating, hoe beter voor de natuur én voor de mens.

1 m² tuintegel = €10 aan tuinplanten

Deze inruilactie is een samenwerking tussen de gemeente en bloemisterij A. Ham uit Nijkerkerveen. Wanneer inwoners uit Nijkerkerveen tegels inleveren, ontvangen ze voor iedere vierkante meter een tegoedbon van 10 euro, die ze kunnen verzilveren bij de bloemisterij.

Het nut van meer groen

Minder bestrating en meer groen is goed voor het klimaat. Hoe meer planten, hoe meer ruimte voor biodiversiteit. En tijdens warme dagen geven planten juist verkoeling in plaats van hittestress. Stenen houden warmte lang vast. Bovendien kan regenwater door bestrating niet goed de bodem inzakken en stroomt het weg in het vuilwaterriool. Dat is zonde van dat schone regenwater. Wanneer het wel de bodem in kan zakken, komt het bij het grondwater terecht en dat gebruiken we voor ons drinkwater, de landbouw en is noodzakelijk voor de natuur.

Inleveren tegels

De tuintegels kunnen worden ingeleverd bij de Klimaatkamer. Dat kan op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 10.00 en 15.00 uur. En op iedere eerste zaterdag van de maand van 10.00 tot 14.00 uur. De Klimaatkamer staat momenteel bij De Baggelaar in Nijkerkerveen.

Mensen die minder goed ter been zijn of die een groot aantal tegels willen inleveren, kunnen via Regenwateradviseur Renée Kleijn (op 06 – 48 51 88 93) een afspraak maken om ze op te laten halen.

• Het maximale aantal tegoedbonnen is vijf per huishouden (dus maximaal € 50)
  • U kunt maximaal 10 m² aan tuintegels inleveren
  • De actie is alleen bedoeld voor inwoners uit Nijkerkerveen

Later zal de actie ook in andere delen van Nijkerk gaan plaatsvinden.