Zonnepanelen op dak brandweerkazerne duurzaam Nijkerk 3

Gemeente legt 168 zonnepanelen op dak brandweerkazerne

Op het dak van de kazerne van Brandweer Nijkerk zijn in februari 168 zonnepanelen gelegd. Daarmee zet de kazerne, in beheer van de gemeente, opnieuw een mooie stap qua verduurzamen. Wethouder Dijksterhuis hielp donderdag 10 februari een handje mee met het plaatsen van de laatste panelen op het pand aan de Havenstraat.

Zonnepanelen op dak brandweerkazerne duurzaam Nijkerk wethouder Dijksterhuis

Energielabel A

De 168 zonnepanelen, van 450 Wp, zullen een totaal vermogen van 75.600 Wp opleveren. De kazerne gaat deze duurzame opgewekte stroom zelf gebruiken, met name voor verlichting en verwarming. Het pand was al energiezuinig gemaakt door het goed te isoleren, door alle verlichting te vervangen met led-lampen en door gebruik te maken van sensoren zodat de verlichting niet onnodig aan blijft staan.

Combinatie energie besparen en zelf duurzaam opwekken

Wethouder Dijksterhuis: “Dit past volledig in onze ambitie om als gemeente in 2050 energieneutraal te zijn. De kazerne is een mooi voorbeeld van hoe je dat stap voor stap kunt aanpakken. De kazerne had dankzij goede isolatie en slimme verlichting al weinig energie nodig. En daardoor lukt het om de geringe hoeveelheid energie die wel nodig is, met zonnepanelen op een duurzame manier zelf op te wekken.”

Gemeentelijk vastgoed energiezuinig

De Brandweerkazerne is overigens niet het eerste pand in beheer van de gemeente dat verder wordt verduurzaamd en ook niet het laatste. Locatie De Flier en het Jaap van der Krolbad hebben al enige tijd een dak vol zonnepanelen en energielabel A. En momenteel loopt er een project om alle sporthallen in Nijkerk verder te verduurzamen. Dat gebeurt met name door de panden goed te isoleren zodat er energie wordt bespaard, en door het plaatsen van zonnepanelen zodat ze zelf hun eigen duurzame energie kunnen opwekken. Ook het nieuwe gemeentehuis, dat in 2023 open gaat krijgt energielabel A zal bijna een Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG) zijn.

Meer info over hoe Nijkerk verduurzaamt

Wilt u meer weten over het beleid van de gemeente en/of hoe u zelf energieneutraal kunnen wonen, is deze website de plek om dat te vinden!