AERES verspillingsvrije week 2023 wethouder koken met restjes

Verspillingsvrij koken met leerlingen

Vanwege de Verspillingsvrije Week trok wethouder Audrey Rohen vandaag haar keukenschort aan om samen met leerlingen van het Aeres VMBO Nijkerk te koken met restjes. Ze maakten wentelteefjes van oud brood. Dit recept kwam uit het receptenboek ‘Recepten tegen voedselverspilling’ winnend plan van de Jeugdgemeenteraad 2023 bedacht door de leerlingen van groep 8 van Kindcentrum Holk.

Weggooien in zonde

Audrey Rohen: “Handig om op deze manier je eten op te maken. Want weggooien is echt ontzettend zonde. Er zitten veel energie en grondstoffen in het telen, oogsten, bewerken, verpakken, koelen en vervoeren van voedsel. Wanneer eten in de prullenbak wordt gegooid, is dat allemaal voor niets geweest.”

Koken met restjes

Zestien leerlingen uit de vierde klas van Aeres VMBO Nijkerk (keuzevak Voeding van docent Mark Reurink) maakten verschillende gerechten op basis van restvoedsel. Dit deden zij in het kader van de Verspillingsvrije week. Kok Giel Dons, van Dons catering uit Wageningen, verzorgde de masterclass. De leerlingen gingen aan de slag met vier recepten uit het receptenboek ‘tegen voedselverspilling’.

Koken met restjes AERES verspillingsvrije week 2023

Soep, spread, sap en wentelteefjes

Leonie, leerling van Aeres VMBO: “Ik vind het leuk om te bakken en ik vind het fijn als eten niet weggegooid wordt. Thuis maak ik ook graag wentelteefjes van oud brood.” De leerlingen maakten aardappelsoep, wortelsoep, komkommerspread, tomatensap en van oud brood croutons en wentelteefjes.

Giel Dons: “Als eigenaar van onder andere Pickleshop ‘Wat in het vat zit’ werk ik veel met restvoedsel. Ik vind het leuk om de leerlingen van het Aeres iets te leren. Uit de biologische Ommuurde Tuin in Wageningen heb ik restvoedsel meegenomen om de leerlingen te laten zien wat je met deze producten kunt maken.”

Samen verspillingsvrij

Van 11 tot 17 september is de Verspillingsvrije Week. In deze week gaat heel Nederland voor verspillingsvrij, vol inspiratie én leuke acties. Regio Foodvalley werkt aan een voedselsysteem waarin voedsel op waarde wordt geschat en waarin verspilling dus wordt tegengaan. De regio is dan ook heel actief op het thema voedselverspilling. Hier worden de krachten van bedrijven, kennisinstellingen, overheden en inwoners gebundeld om te inspireren, activeren en innoveren op het gebied van voedselverspilling. Tijdens de Verspillingsvrije Week gebeurt er daarom veel in de regio rondom dit thema om mensen te motiveren deze week én de rest van het jaar minder voedsel te verspillen.