Menukaart tegen voeselverspilling horeca Nijkerk

Menukaart tegen voedselverspilling bij horeca

Ter ere van de Verspillingsvrij Week 2023 overhandigde wethouder Mariëlle Broekman de Menukaart tegen Voedselverspilling aan chefkok Beau Marshall en eigenaar Robert de Vries van Grandcafé Lust.

De waarde van eten

Het telen, oogsten, bewerken, verpakken, bewaren, vervoeren en het koelen van voedsel, daar zitten heel wat energie en grondstoffen in. Aangevuld met de passie en het vakmanschap van talloze koks. De moeite waard dus om niet zomaar weg te gooien. Wethouder Broekman: “De menukaart geeft tips hoe je als restaurant voedselverspilling kunt voorkomen. Op die manier kunnen de restaurants bijdragen aan het besparen van energie en grondstoffen. En minder weggooien betekent ook dat je minder hoeft in te kopen. Ze besparen zelf dus op de kosten bij de inkoop van hun producten. Dit is een win-winsituatie. Hoe mooi is dat!”

Samengesteld door studenten

De menukaart is samengesteld door 4e jaars Innovatie Bedrijfskunde-studenten van de Christelijke Hogeschool, onder begeleiding van Regio Foodvalley en de gemeente Nijkerk. Het doel van het project is om voedselafval van horeca en andere winkeliers in (binnen)steden in Regio Foodvalley een betere – meer circulaire – bestemming te geven. De menukaart geeft laagdrempelige tips en oplossingen om dit voor elkaar te krijgen.

Samen Tegen Voedselverspilling

Samen Tegen Voedselverspilling organiseert in 2023 de vijfde editie van de Verspillingsvrije Week (11 t/m 17 september). Een week die iedereen uitdaagt om zo min mogelijk voedsel te verspillen. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer eten en drinken we redden. Een simpele daad voor een beter klimaat.

Menukaart tegen voedselverspilling