Maai Mei Niet Duurzaam Nijkerk

Maai Mei Niet in Nijkerk

Maai Mei Niet, zodat bloemen de ruimte krijgen en insecten volop nectar kunnen eten en zich kunnen voortplanten. Belangrijk voor onze biodiversiteit. Daarom wordt ook in Nijkerk in de hele maand mei een deel van de gemeentelijke grasvelden niet gemaaid. Zo kunnen de bloemen heerlijk bloeien tussen het hoge gras.

Bijenoases

De organisatie Maai Mei Niet wil saaie grasmatten omtoveren tot bijenoases vol bloemen. Ook uw gazon kan meedoen! Wist u dat er veel meer planten in het gazon zitten dan gras alleen? Die komen tot bloei zodra u een (gedeelte van) uw gazon in niet maait. En daar profiteren bijen en vlinders van. Dus doe mee, laat de grasmaaier staan en creëer een gedekte tafel voor deze vrolijke zoemers!
Wilt u weten hoe u dat kunt doen? Kom dan eens langs in onze Klimaatkamer. Voor gratis advies over een fijne tuin.

Fluitenkruid Maai mei Niet

Bermen vol bloemen

Ook gemeente Nijkerk laat een flink deel van de grasvelden en bermen ongemoeid in mei. Dat geeft ruimte aan onder andere fluitenkruid, rode klaver, paardenbloem, madeliefjes, de korenbloem en smalle weegbree. Hoe diverser hoe beter. En dit is waarom: