infobord zwerfafval

Ludiek infobord over afval opruimen bij VV Sparta

Om jongeren aan te haken bij het probleem van zwerfafval is er 12 juni een ludiek infobord bij VV Sparta geplaatst. Met de vraag: Hé jij daar! Waarom gooi jij je troep op straat? De mogelijke antwoordopties zijn grappig en tegelijkertijd een spiegel voor de lezer.

Infobord zwerfafval

Samen aan de slag

Al een aantal maanden werkt Rotary Club Nijkerk , samen met gemeente Nijkerk en Waterschap Vallei & Veluwe,  aan een campagne tegen zwerfafval. Het doel van de campagne de hoeveelheid zwerfafval – en daarmee de hoeveelheid plastic die in water terecht komt – te verkleinen.

Bewuster maken

Soms gooien mensen onbewust afval op straat en soms vanuit nonchalance. Het helpt om mensen zich daar bewust van te maken. Na het plaatsen van stoeptegels in de gemeente met de tekst ‘Hier begint de zee, niets ingooien a.u.b.’ en het aanbieden van lesmateriaal met bingokaarten voor het basisonderwijs, komt nu de volgende stap. Ben Scholten, voorzitter van Rotary Club Nijkerk : “We willen jongeren bij het probleem van zwerfafval betrekken door ze op hun eigen wijze te bereiken. De jeugd heeft immers de toekomst. “

Ook jongeren betrekken

Op een aantal strategische plaatsen in de gemeente komen panelen met een tekst die onder andere de jeugd moet laten nadenken over het eigen gedrag. Rond scholen en sportverenigingen ligt het vaak vol met weggeworpen snoeppapiertjes, kauwgom, zakjes van brood of chips.

Voetbal Vereniging Sparta Nijkerk

Bij Voetbal Vereniging Sparta Nijkerk, die graag een steentje wil bijdragen aan deze actie, werd 13 juni het eerste infobord  geplaatst . “Met deze manier van communiceren, zonder wijzend vingertje maar met humor, proberen we onze leden en bezoekers te wijzen op dit gedrag van afval zomaar van je af gooien. Daarom ondersteunen we dit project graag, ” aldus Johan Evers, voorzitter VV Sparta Nijkerk.

Hoopvol

“Als deze actie net zoveel impact heeft als de projecten op de basisscholen vanuit deze campagne, zijn wij hoopvol,” meldt Ben Scholten enthousiast.