Gratis compost ophalen Nijkerk

Gratis compost ophalen op 26 maart

Tijdens de Landelijke Compostdag op zaterdag 26 maart 2022 kunt u gratis compost ophalen bij de gemeente Nijkerk. Per huishouden mag u 2 zakjes meenemen.

Compost ophalen

• Wanneer: zaterdag 26 maart
  • Tijd: 07.45-14.00 uur of totdat de gratis compost op is
  • Waar: Milieustraat
  • Adres: Blekkerserf 4,  Nijkerk

gft, we doen er wat nuttigs mee!

Deze actie is een bedankje aan u voor het goed gescheiden aanleveren van het gft-afval. Van gft wordt onder meer compost gemaakt (van goede kwaliteit!). En compost is weer een mooie voeding van planten.

Gft betekent groente- fruit- en tuinafval. U mag daarom alle etensresten (rauw of gekookt) bij het gft gooien, verlepte bloemen en planten, uw gemaaide gras en ook het hooi van de cavia.

Maar sommige dingen mogen niet. Zoals kauwgom, de kolen van de barbecue of frituurvet. Hieronder een aantal voorbeelden van wat wel en wat niet bij het gft mag.

wat is wel / geen gft

Heel veel afval kunnen we opnieuw gebruiken. Daarom is het eigenlijk geen afval, maar een grondstof. Een paar voorbeelden:

Dit wordt er gemaakt van:

• Gft compost en biogas
  • Plastic → plastic
  • Papier → papier
  • Glas → glas
  • Textiel → nieuwe stof en kleding
  • Piepschuim → piepschuim
  • Elektrische apparaten → onderdelen ervan en/of het staal, aluminium, koper, glas en harde kunststoffen worden hergebruikt voor nieuwe apparaten

Zuinig met de aarde

Wanneer we afval hergebruiken, hoeven we niet nieuwe grondstoffen uit de aarde te halen. Zoals aardgas, metalen en ruwe olie. Want dat put de aarde uit. Terwijl het juist zo belangrijk is om de aarde gezond door te geven aan onze kinderen, hun kinderen en alle mensen en dieren die daarna nog komen. Afval scheiden is een kleine moeite, maar zeer de moeite waard.

Fijn dat u uw best doet om uw afval (grondstof) goed te scheiden. Twijfelt u in welke bak het moet? Check dan de superhandige Afvalscheidingswijzer.

Afval scheiden prullenbak in keuken huis gft Duurzaam Nijkerk

In Nijkerk kunt u een groot deel van uw afval kwijt in de containers die u zelf heeft.

Grof vuil

Voor grof of groot afval kunt u terecht bij de Milieustraat aan de Blekkerserf 4.

Oud papier

Oud papier kunt u naar de volgende locaties brengen:

• Milieustraat (Blekkerserf 4)
  • diverse grote supermarkten
  • schoollocaties en verenigingen

De locaties in uw buurt vindt u op Mijnafvalwijzer.nl.

Alle info over afval in Nijkerk

Wilt u meer weten over afval in Nijkerk? Kijk dan hier.