gratis compost Landelijke Compostdag 2024 Duurzaam Nijkerk tuin

Gratis compost tijdens de Landelijke Compostdag

Zaterdag 23 maart is het weer Landelijke Compostdag en dat betekent dat u gratis compost kunt ophalen bij onze Milieustraat. Compost is een ‘bodemverbeteraar’. De planten in de tuin zijn er dol op, omdat het vol natuurlijke voedingsstoffen zit. Daar gaan ze nog beter van groeien en worden ze sterk van.

Gratis compost

Tijdens de Landelijke Compostdag liggen er op de Milieustraat zakken met 20 liter compost voor u klaar. U mag daar (maximaal) drie zakken van meenemen.

Compost ophalen

• Zaterdag 23 maart
  • Tussen 07.45 – 14.00 uur (zolang de voorraad strekt)
  • Milieustraat
  • Blekkerserf 4,  Nijkerk

GFT, we doen er wat nuttigs mee!

Deze actie is een bedankje aan u voor het goed gescheiden inleveren van het GFT-afval. Van GFT wordt onder meer compost gemaakt, van goede kwaliteit. En compost is weer een mooie voeding voor planten.

• Compost stimuleert de groei van planten en gewassen
  • Het zorgt namelijk voor een natuurlijke balans in de bodem. Oftewel: dat de aarde gezond is
  • De structuur van de grond wordt er beter door
  • Zo kunnen bijvoorbeeld de wortels van plantjes makkelijk groeien, vinden ze makkelijk de voeding die ze nodig hebben, kunnen insecten hun gang gaan. Kortom: werkt alles zoals het bedoelt is
  • Compost regelt de waterhuishouding van de bodem op een natuurlijke manier. Handig, want zo hoeft u minder vaak te sproeien.
  • Het verkleint de kans op een ziekte in de bodem, waardoor ook de planten ziek worden
  • U heeft minder tot geen (kunst)mest nodig (en dat is fijn, want kunstmest is minder goed voor het milieu)
  • Compost is een echt kringloopproduct: organisch materiaal van de bodem komt weer terug in diezelfde bodem.

Klik hier voor een overzicht van wat er wel en wat niet bij het GFT-afval mag.

GFT afval scheiden Nijkerk Duurzaam fruit fruitschillen schillen

Wilt u meer weten over hoe u een leuke, groene tuin kunt maken en inspiratie opdoen? Kom dan eens langs in onze Klimaatkamer. Onze adviseur geeft gratis advies over het vergroenen van uw tuin (en huis). En heeft handige flyers voor u klaarliggen die stap voor stap uitleggen hoe u iets kunt doen. Ook voor mensen die nog geen groene vingers hebben.

Kijk hier voor de locatie en openingstijden van de Klimaatkamer.

Klimaatkamer Wheemplein Duurzaam Nijkerk

Als u dan toch bezig bent, haal er dan ook meteen een paar tuintegels uit. Zodat er meer ruimte voor groen in uw tuin komt. Beter voor de biodiversiteit, koeler in de zomer en het laat regenwater makkelijk wegzakken in de bodem.

Gratis planten in ruil voor uw tegels

Doe mee aan onze tuintegel-inruilactie! Wanneer u tegels uit uw tuin bij ons inlevert, krijgt u hier een waardebon voor, die u bij Zorgkwekerij Harcohof kunt inruilen voor vaste tuinplanten. En daar krijgt u ook nog een zak tuinaarde bij!

Lees hier alles over de tuintegel-inruilactie.

Tuintegel inruilactie Klimaatkamer Duurzaam Nijkerk