Kantoren Energielabel C Duurzaam Nijkerk Hoevlaken ondernemers

28/11: gemeente op BHN-event met info Energielabel C

Ondernemers met vragen over het verplichte Energielabel C voor kantoren, kunnen die stellen tijdens het Duurzaamheidsevent voor ondernemers van BHN. Op 28 november is de gemeente aanwezig tijdens dit event en kan u van alles vertellen over wat de verplichting inhoudt en wat u kunt doen om eraan te voldoen.

Duurzaamheidsevent BHN

• Datum: maandag 28 november
  • Tijd: 13.00-18.00 uur
  • Locatie: Kade 10
  • Adres: Westkadijk 10
  • Aanmelden: niet nodig, het is vrije inloop
  • Toegang is gratis

Programma

Op het programma staat onder meer een beursvloer met bedrijven die duurzaamheidsoplossingen bieden, zoals zonnepanelen, warmtepompen en isolatie. Verder staan er informatiesessies op het programma. Hoe zit het bijvoorbeeld met subsidiemogelijkheden?

Energielabel C

Aanleiding voor het duurzaamheidsevenement is de naderende deadline voor kantooreigenaren om hun pand te verduurzamen. Vanaf 2023 moeten kantoren minimaal een energielabel C hebben. Veel kantoren in de gemeente Nijkerk voldoen nog niet aan die eis. “Ondernemers en vastgoedeigenaren hebben twee zware jaren achter de rug, dus ik kan me voorstellen dat dit niet de hoogste prioriteit had of dat de financiële ruimte voor de benodigde investeringen ontbrak”, zegt BHN-voorzitter René Krebber. “Maar het is wel belangrijk om nu écht stappen te gaan zetten. Daar willen we ondernemers bij helpen.”

Handhaving

Het duurzaamheidsevenement staat daarom niet alleen open voor leden van de BHN, maar voor alle ondernemers uit de gemeente Nijkerk. Tijdens het evenement is er ook aandacht voor de handhaving van de Label C-eis voor kantoren. “De boete voor vastgoedeigenaren kan oplopen tot 81.000 euro. Dat liegt er niet om en is geld dat je liever investeert in de verduurzaming van je pand. Als BHN zijn we daarover in gesprek met de gemeente. We gaan ervan uit dat er straks eerst gewaarschuwd zal worden, maar laat dat geen reden zijn om achterover te leunen. Het is nu investeren of een boete riskeren.”

Samen met de gemeente

De gemeente Nijkerk is blij met het initiatief van de BHN. “Ons doel is om als gemeente in 2050 energieneutraal te zijn en daar hebben we ook de inzet van ondernemers bij nodig”, zegt wethouder René Windhouwer. Voor het realiseren van de energieambities zet Nijkerk in op twee sporen: het stapsgewijs verminderen van de totale energiebehoefte én het duurzaam opwekken van de resterende energievraag. Dat laatste wil Nijkerk doen met zonneweides, windturbines en zonnepanelen op daken. Windhouwer: “Veel ondernemers zetten al stappen door zonnepanelen te plaatsen. Misschien heb je meer ruimte op je dak dan je zelf nodig hebt. Dan kan je je dak aanbieden aan collega-ondernemers via Zon op Nijkerk.”

Razendsnel terugverdiend

Ook collega-wethouder Mariëlle Broekman roept ondernemers op om serieus werk te maken van verduurzaming. “Niet alleen omdat de overheid dat voorschrijft, maar ook met het oog op de huidige energieprijzen. Je verdient investeringen sneller dan ooit terug en verduurzaming draagt bij aan de toekomstbestendigheid van je bedrijf. We willen je daar graag bij ondersteunen. Voor vragen over verduurzamen kunnen terecht op duurzaam-nijkerk.nl of bij het Energieloket van de gemeente Nijkerk.”

Netcongestie en mobiliteit

De gemeente Nijkerk gaat op het BHN-evenement ook graag in gesprek met ondernemers over andere actuele thema’s op het gebied van duurzaamheid. Windhouwer: “De energietransitie vraagt veel van onze energienetwerk. Liander werkt hard aan het vergroten van de capaciteit, maar dat lukt niet van vandaag op morgen. Daarom zou ik graag met ondernemers nadenken over congestiemanagement. Hoe kunnen we de vraag naar energie beter spreiden, zodat we de piekbelasting van het netwerk terugdringen?
Verder moeten bedrijven met meer dan 100 werknemers vanaf juli 2023 de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer en woon-werkverkeer terugdringen. “Ook dat vraagt best wat van je organisatie, dus bereid je daar alvast op voor als dat voor jouw bedrijf geldt. Ook hier ondersteunen we in, bijvoorbeeld met een gratis mobiliteitsscan.”